Hoppa till sidinnehåll
Förskola

Breakdowns, overlaps and ambivalence: an Actor-network theory study of the Swedish preschool curriculum

Publicerad:2017-12-19

Emilie Moberg har med etnografiska metoder utforskat hur förskolans läroplan görs till en aktör bland andra aktörer i förskolevardagen.

Författare

Emilie Moberg

Handledare

Professor Hillevi Lenz Taguchi, Stockholms universitet Associate professor Francis Lee, Uppsala universitet

Opponent

Professor Cathy Burnett, Sheffield Hallam University

Disputerat vid

Stockholms universitet

Disputationsdag

2017-12-20

Titel (eng)

Breakdowns, overlaps and ambivalence: an Actor-network theory study of the Swedish preschool curriculum

Institution

Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

Breakdowns, overlaps and ambivalence: an Actor-network theory study of the Swedish preschool curriculum

Within the discipline of early childhood education research, the present study will focus on the Swedish preschool curriculum text, using a sociomaterial approach offered by Actor-network theory (ANT). The study adopts ethnographic methods, foremost participant observations in a preschool, to generate knowledge of how the curriculum text comes to act through moments in the everyday preschool work. The doctoral thesis consists of three research papers. Research paper I explores the delayed access to the field through the occurrence of a water leak. Through the focus on the value of breakdowns in ANT, the water leak becomes an empirical event where the researcher is allowed to learn about the mundane objects and practices making a preschool work, such as schedules and lists. Research paper II reports on the case of the curriculum concept of children´s interests (Moberg, 2017). Here, empirical moments are highlighted where the curriculum concept of children´s interests is defined and made to act by children and materialities. Finally, research paper III (Moberg, in press) reports on the case of an evaluation meeting where an evaluation text is to be produced. Here, the curriculum text is highlighted as vulnerable in its inability of embracing pedagogical dilemmas and ambivalence in the preschool everyday work.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Fritidshem

Skolportens konferens för dig som arbetar i fritidshem! Ta del av föreläsningar om bland annat tillgängliga lärmiljöer och hur man kan arbeta förebyggande mot våld och kränkningar! Delta på plats i Stockholm 4 februari eller digitalt via webbkonferensen 11 februari–4 mars. Läs mer och boka via skolporten.se!
Läs mer och boka
Åk F–6
4 feb 2025
Digital temaföreläsning

Matematikångest

Skolportens digitala temaföreläsning för dig som vill lära dig mer om matematiksvårigheter ur ett kognitionspsykologiskt perspektiv. Vad är matematikångest, och hur bemöter vi det på bästa sätt? Föreläsningen finns tillgänglig mellan 28 oktober och 2 december 2024.
Läs mer och boka
Åk 4–Vux
11 nov – 16 dec
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev