Hoppa till sidinnehåll
Förskola

Breakdowns, overlaps and ambivalence: an Actor-network theory study of the Swedish preschool curriculum

Publicerad: 2017-12-19

Emilie Moberg har med etnografiska metoder utforskat hur förskolans läroplan görs till en aktör bland andra aktörer i förskolevardagen.

Författare

Emilie Moberg

Handledare

Professor Hillevi Lenz Taguchi, Stockholms universitet Associate professor Francis Lee, Uppsala universitet

Opponent

Professor Cathy Burnett, Sheffield Hallam University

Disputerat vid

Stockholms universitet

Disputationsdag

2017-12-20

Titel (eng)

Breakdowns, overlaps and ambivalence: an Actor-network theory study of the Swedish preschool curriculum

Institution

Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

Breakdowns, overlaps and ambivalence: an Actor-network theory study of the Swedish preschool curriculum

Within the discipline of early childhood education research, the present study will focus on the Swedish preschool curriculum text, using a sociomaterial approach offered by Actor-network theory (ANT). The study adopts ethnographic methods, foremost participant observations in a preschool, to generate knowledge of how the curriculum text comes to act through moments in the everyday preschool work. The doctoral thesis consists of three research papers. Research paper I explores the delayed access to the field through the occurrence of a water leak. Through the focus on the value of breakdowns in ANT, the water leak becomes an empirical event where the researcher is allowed to learn about the mundane objects and practices making a preschool work, such as schedules and lists. Research paper II reports on the case of the curriculum concept of children´s interests (Moberg, 2017). Here, empirical moments are highlighted where the curriculum concept of children´s interests is defined and made to act by children and materialities. Finally, research paper III (Moberg, in press) reports on the case of an evaluation meeting where an evaluation text is to be produced. Here, the curriculum text is highlighted as vulnerable in its inability of embracing pedagogical dilemmas and ambivalence in the preschool everyday work.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Yrkesutbildning för vuxna

Undervisar du vuxna på ett yrkesprogram? Varmt välkommen till Skolportens konferens som ger dig den senaste forskningen inom området, praktiska verktyg för undervisningen och möjligheten att utvecklas i din yrkesroll. Välj om du vill delta på plats i Stockholm 14 maj eller digitalt på webbkonferensen mellan 21 maj-11 juni.
Läs mer och boka
Vux
14 maj
Digital temaföreläsning

När leken inte fungerar

Välkommen till Skolportens digitala temaföreläsning om när leken inte fungerar i förskolan. Hur stöttar vi bäst när leken avbryts, kraschar eller går i stå? Vi erbjuder rabatter för grupper. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta oss för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Fsk
19 maj – 23 jun
Dela via: 

Relaterade artiklar

Forskning och utveckling kategorier

Det handlar om makt

2018-10-24
I barngruppen har vi läst boken att antal gånger. Man märker på de käppraka ryggarna, de hopskrynklade pannorna och den totala tystnaden mellan protesterna och kommentarerna, att detta är på riktigt och att detta är viktigt, skriver Jaana Wilkens i en recension.
Forskning och utveckling kategorier

Why sticking to a routine matters

2018-07-31
Is unorganized chaos getting in the way of a daily schedule that works for students? Educator Jessica F. Handley had trouble finding routines that worked for her until she took a closer look at the root problems disrupting them.  

Internationellt: A textbook dilemma: Digital or paper?

2017-09-07
Reading on a digital device can affect comprehension of lengthier texts, according to analysis of studies published between 1992 and 2017. Researchers found that comprehension can suffer after more than 500 words - or about one page of a book or screen - yet some students often believe their understanding improves when reading on a…
Forskning och utveckling kategorier

Research: Students' addresses affect loneliness

2018-12-12
There may be a link between where students live and whether they feel lonely, according to a study by the UK's Office for National Statistics. Researchers found that about 19.5% of children living in urban areas say they often feel lonely -- while slightly more than 5% of children living in smaller towns or rural…

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev

Prenumerera på Skolportens nyhetsbrev!

Vi ger ut kostnadsfria nyhetsbrev dagligen, veckovis och månadsvis. Breven sammanfattar nyheter och forskning inom olika områden.