Blickens ordning: Bildspråk och estetiska lärprocesser som kulturform och kunskapsform
Ulla Lind
Docent Gunnar Åsén, professor Gunilla Dahlberg
Lektor, ph.d. Helene Illeris
SU – Stockholms universitet
2010-03-05
Blickens ordning: Bildspråk och estetiska lärprocesser som kulturform och kunskapsform
The Order of Seeing: Visual languages and aesthetic learning processes as forms of culture and knowledge
Institutionen för didaktik och pedagogiskt arbete
Blickens ordning: Bildspråk och estetiska lärprocesser som kulturform och kunskapsform
Syftet med detta arbete har varit att undersöka och diskutera villkoren för bild, bildspråk (bild taget i bruk som kommunikation) och estetiska lärprocesser som kunskapsområden och praktiker. Den övergripande frågan handlar om vilka funktioner som bild och visuell kultur får som kunskapsformer, i förskolans lärprocesser och i skolelevers bildarbeten samt hur innebörder i bildspråkliga och estetiska lärprocesser kan utforskas och utmanas? Det empiriska materialet härrör från fyra olika fältstudier av bild och skapande verksamhet i förskolan samt en större samling av skolelevers bildarbeten. Detta visuella material analyseras även utifrån dominerande seenderegimer inom bildpedagogik och bildvetenskap.Arbetet utgår från poststrukturalistisk teoribildning vars främsta mål är att syna värdehierarkier och dikotomier, och vilken makt som dessa utövar i de pedagogiska och estetiska praktikerna. Det handlar om hur synen på kunskap, lärande och bildskapande reglerar vad som blir tillgängligt och tillåtet att göra i dessa praktiker. I ett samhällsskede med en långtgående och avancerad målrationell styrningsrationalitet inom förskola och skola, liksom högre utbildning, diskuteras värdet av mål och lärprocesser som kan erbjudas med visuella kunskapsformer.
The Order of Seeing: Visual languages and aesthetic learning processes as forms of culture and knowledge
The main aim of this thesis is to research and discuss the conditions for visual and aesthetic learning processes as forms of culture and knowledge.Poststructural theories are used and the empirical findings are analyzed in relation to visual cultural studies as well as in relation to dominant orders of seeing and regimes of observation in visual pedagogies.The study employs two different research methods for investigating the conditions for children practicing visual languages as communicative and aesthetic learning processes. In the first study, visual and verbal documentation of aesthetic learning processes in four different preschool settings are followed and conducted. In the second study, school children were invited to visually represent their answers to the following question: Tell in pictures about how it is to be a school child/pupil? This research contributes to an increased understanding of visual languages, visual culture and aesthetic and creative learning processes contextualized through historical and contemporary meanings of preschools and schools.