Being and Becoming a Teacher in Initial Literacy and Second Language Education for Adults
Helena Colliander har utforskat vad det innebär att vara och bli lärare för kortutbildade vuxna inom svenska som andraspråksutbildning.
Helena Colliander
Professor Per Andersson, Linköpings universitet. Song Ee Ahn, Linköpings universitet
Docent Annelie Frelin, Högskolan i Gävle
Linköpings universitet
2018-05-18
Att vara och bli lärare för kortutbildade vuxna inom svenska som andraspråksutbildning
Being and Becoming a Teacher in Initial Literacy and Second Language Education for Adults
Institutionen för beteendevetenskap och lärande, Pedagogik och vuxnas lärande
Att vara och bli lärare för kortutbildade vuxna inom svenska som andraspråksutbildning
Syftet med den här avhandlingen är att utforska vad det innebär att vara och bli lärare för kortutbildade vuxna inom svenska som andraspråksutbildning. Med hjälp av situerat lärande som övergripande teoretiskt perspektiv, och några av Bourdieus begrepp som kompletterande tankeverktyg, analyseras hur den professionella identiteten för den här lärargruppen kan förstås utifrån deras medlemskap i olika professionella praktikgemenskaper. Denna empiriska studie är baserad på data från observationer och semistrukturerade intervjuer. Resultatet visar att lärare konstruerar sin professionella identitet i relation till sina deltagares särart, d.v.s. kombinationen av att dessa är kortutbildade vuxna som ska lära sig grundläggande litteracitet och ett andraspråk, samtidigt som de etablerar sig i ett nytt samhälle. Detta ses t.ex. i lärarnas undervisning, i hur de tar till vara på möjligheter till lärande och bemöter förändringar. Resultatet illustrerar också att även om vissa perioder betyder mer för deras yrkesidentitet så är denna något som utvecklas hela tiden. Detta sker i många olika praktikgemenskaper parallellt. Undervisningspraktiken är den mest centrala, men i övrigt varierar betydelsen av de olika praktikerna från lärare till lärare. Läraridentiteten formas också av olika maktaspekter. Samhälleliga krafter, liksom ens egen position i de olika gemenskaper som finns inom andraspråks- och vuxenutbildning, bidrar till formandet av den.