Barn och etik: möten och möjlighetsvillkor i två förskoleklassers vardag
Bodil Halvars-Franzén
Professor Gunilla Dahlberg
Professor Eva Johansson
SU – Stockholms universitet
2010-05-07
Barn och etik: möten och möjlighetsvillkor i två förskoleklassers vardag
Children and Ethics: Ethical Encounters and Conditions in the Everyday Life of Two Preschool Classes
Institutionen för didaktik och pedagogiskt arbete
Barn och etik: möten och möjlighetsvillkor i två förskoleklassers vardag
Avhandlingens övergripande syfte är att utforska hur barn skapar och förkroppsligar etik genom att studera barns möten och deras möjlighetsvillkor i två förskoleklassers vardagliga praktik. Följande problemområden har fokuserats:Villkor som möjliggör barnens etiska möten i förhållande till övergripande ramar, regler och rådande ordningVillkor som möjliggör barnens etiska möten i förhållande till pedagogernas förhållningssättBarnens möten i lek ur ett etiskt perspektivBarnens möten med naturen ur ett etiskt perspektivDen teoretiska utgångspunkten är det etiska mötet grundad i filosofen Emmanuel Levinas idé om etik som den första filosofin. I den etik som föregår själva varandet blir det etiska tillblivandet centralt och de relationella aspekterna framträder tydligt i mötet med den Andre. Studiens analysverktyg är främst hämtade från pedagogisk/didaktisk forskning knuten till etik där etikens betingelser som lyssnandet, möten/konfrontation med olikheter och skillnad, förskolan/skolan som ett etiskt rum, etc. belyser möjlighetsvillkoren och barns möten i de två barngrupperna. Studiens ansats är etnografisk och deltagande observationer, videoobservationer, rundturer, fokussamtal, återkopplingar samt processberättelser ligger till grund för datagenereringen. Avhandlingens empiriska del är uppdelad i fyra kapitel: Regler, ramar och ordning där de styrdokument som reglerar förskoleklassernas analyseras på en formuleringsnivå i förhållande till verksamheternas realiseringsnivå. Pedagogernas förhållningssätt där lyssnandets komplexitet granskas. Barnens möten i lek där förhållandet mellan lek och etikens betingelser utforskas närmare. Barnens möten med naturen där mötet med en innehållslig aspekt lyfts fram med utgångspunkt i frågor kring natur/miljö/hållbar utveckling. I studien framkommer att de regler och ramar som reglerar förskoleklassernas verksamhet på olika plan förhandlas återkommande. Förhandlingen kring vad som gäller , där både barn och pedagoger är inbegripna, sker både på en verbal och fysisk nivå såväl inom och utanför planerade aktiviteter. I pedagogernas sätt att förhålla sig som en möjlighetsaspekt för barns möten framstår lyssnandet som centralt och samtidigt komplext. I barnens möten i lek och i deras möten med naturen blir den relationella utgångspunkten tydlig. Gränser och gränsdragningar problematiseras utifrån det etiska mötet och förskolan/skolan som ett möjligt etiskt rum.
Children and Ethics: Ethical Encounters and Conditions in the Everyday Life of Two Preschool Classes
The aim is to examine how children create and embody ethics by analyzing their encounters and how possibilities are conditioned by the framework surrounding them. The focus has been on the following problem areas: * Conditions that enable children s ethical encounters with regard to frameworks, rules and order * Conditions that enable children s ethical encounters related to the teachers approach * Children s encounters in play from an ethical perspective * Children s encounters with nature from an ethical perspectiveThe theoretical standpoint is the ethics of an encounter from Emmanuel Levinas idea of ethics of alterity. In ethics which precedes being itself, the ethical becoming and its relational aspects appear in the encounter with the Other. The tools of analysis are mainly drawn from previous pedagogical/didactical research in ethics which highlights the ethical conditions, such as listening, encounters with diversity and differences, and preschool/school as an ethical space.The study is based on one year of ethnographical field studies relying on participant observations, video observations, focus groups, stimulated recalls and guided tours. The empirical findings show that rules and frameworks which regulate the everyday life of the preschool classes are repeatedly negotiated. The negotiations about what s what? , where both the children and the teachers are involved, take place on a verbal and a bodily level. In the pedagogues approach, the listening is a central and complex condition for the ethical space in the preschool classes. In the children s encounters in play and in their encounters with nature the relational aspect becomes clear. The ethical boundaries and the fixing of those boundaries are discussed in connection with the idea of the ethics of an encounter and the vision of preschool/school as a potential ethical space.