Att ta plats och göra skillnad: skolbibliotekariepraktiker i framgångsrika verksamheter
Hur skapar skolbibliotekarier professionell identitet? Det är en av frågorna som Ulrika Centerwall undersöker i sin avhandling.
Ulrika Centerwall
Professor Jan Nolin, Högskolan i Borås. Cecilia Gärdén, Göteborgs universitet. Lill Langelotz, Högskolan i Borås
Fredrik Hanell, Linköpings universitet
Högskolan i Borås
2022-06-10
Att ta plats och göra skillnad: skolbibliotekariepraktiker i framgångsrika verksamheter
Claiming space and making a difference : a study of the school librarian practices that enable successful school libraries
Att ta plats och göra skillnad: skolbibliotekariepraktiker i framgångsrika verksamheter
Avhandlingen är en sammanläggningsavhandling bestående av fyra artiklar på engelska och en kappa på svenska. För avhandlingsstudien intervjuades 22 skolbibliotekarier som arbetade på framgångsrika skolbibliotek i svenska högstadie- och gymnasieskolor. Syftet med studien är att bidra till fördjupade kunskaper om skolbibliotekariers arbete för att skapa framgångsrika skolbiblioteksverksamheter och hur det kan förstås med hjälp av begreppet skolbibliotekariepraktiker. I delstudierna utforskas det jag benämner som studiens empiriska aspekter, det vill säga: skolbibliotekariers identitet och synlighet, skolbibliotekarien som pedagogisk resurs och arbetet med normkritiska perspektiv. Fyra empiriskt orienterade forskningsfrågor ledde fram till frågan: På vilka sätt bidrar skolbibliotekariepraktiker till skapandet av framgångsrika skolbibliotek? Fyra olika praktikteoretiska ansatser utgör de teoretiska utgångspunkterna för studien. Dessa ansatser kommer ur teorierna om performativitet (Butler 1997; 2006; 2011), infrastruktur (Star & Ruhleder 1996) och infrastruktur för lärande (Guribye 2005; Guribye och Lindström 2009) samt teorin om praktikarkitekturer (Kemmis et al. 2014). Avhandlingens titel Att ta plats och göra skillnad har kopplingar till studiens fem forskningsfrågor. Det rör sig för det första om skapandet av en performativ professionell identitet som skolbibliotekarie genom vilken en bibliotekarie framträder som syns, hörs, förändrar och gör skillnad. För det andra diskuteras sätt att ta plats kopplade till bibliotekets och bibliotekariens synlighet på skolan vilka skapas genom synliggörande och förespråkande. Bibliotekariens allt viktigare roll i klassrummen blir ett tredje sätt att ta plats där bibliotekarien fungerar som ett stöd för hela skolan genom undervisning, projektledning och skolutveckling. För det fjärde tar skolbibliotekarierna plats som drivande av skolans demokratiarbete. För det femte kan dessa sätt att skapa, driva fram och utveckla skolbiblioteksverksamhet begreppsliggöras som skolbibliotekariepraktiker. Genom analyserna framträder hur identitets- och relationsskapande, synliggörande och platstagande utgör viktiga delar i dessa praktiker.