Att se varandra i handling: En jämförande studie av kommunikativa arenor och yrkesblivande för nyblivna fänrikar och lärare
Både lärare och officerare arbetar med pedagogisk verksamhet, säger Göran Fransson. Men lärare är mer benägna att rynka på näsan åt den pedagogik som bedrivs i det militära – kanske för att den förlegade bilden av kadaverdisciplinen fortfarande lever kvar. Men det finns organisatoriska och institutionella betingelser i den militära verksamheten som gör yrkesintroduktionen lättare för officerare än för lärare: de kan se varandra i handling.
Göran Fransson
Professor Staffan Selander lärarhögskolan i Stockholm
Professor Torlaug Løkensgard Hoel, Norges Teknisk Naturvitenskapelige Universitet
LHS – Lärarhögskolan i Stockholm
2006-02-18
Att se varandra i handling: En jämförande studie av kommunikativa arenor och yrkesblivande för nyblivna fänrikar och lärare
To See Each Other in Action: A Comparative Study of Communicative Conditions and the Process of Becoming for Commissioned Officers and School Teachers
Institutionen för undervisningsprocesser, kommunikation och lärande (LHS)
Att se varandra i handling: En jämförande studie av kommunikativa arenor och yrkesblivande för nyblivna fänrikar och lärare
Syftet med denna avhandling är att i komparativ belysning beskriva och analysera yrkesintroduktion, kommunikativa arenor och betingelser för kommunikation såsom nyblivna fänrikar och lärare framställer det. Frågeställningen har koncentrerats till att studera vilka arenor och vilka betingelser för yrkesrelaterad kommunikation organiseras eller framträder särskilt för att fänrikarna och lärarna är nya på arbetsplatsen, är oerfarna i sin yrkesroll eller skall introduceras i yrket?
Avhandlingens teoretiska perspektiv utgörs av kommunikationsteori och ett meningsskapande perspektiv inom en institutionell inramning. Data har insamlats under fänrikarnas och lärarnas förstå yrkesverksamma år efter examen från officersutbildningen respektive lärarutbildningen. Fyra fänrikar och fyra lärare har intervjuats tre gånger under deras första år. Även vissa observationer har gjort.
Avhandlingens mest centrala resultat är kopplade till dels transparensen i de kommunikativa villkoren, dels till incitament för handledning. Det första central resultatet utgörs av, å ena sidan officerarnas och en av lärarnas meningsskapande processer som är synliga och kollektiva till sin karaktär och där meningserbjudanden och spelregler framträder tydligt utan större mångtydigheter, och å andra sidan de flesta av lärarna vars meningsskapande processer är mer privata, fördolda, svårtillgängliga och mångtydiga till sin karaktär. Det andra centrala resultatet är skillnader i incitament för handledning, stöd och kontroll som finns mellan officerares och lärares arbete. Incitamentet till handledning, stöd och kontroll är starkt på de militära förbanden, eftersom officerare är direkt beroende av varandras arbetsinsatser, medan detta incitament är svagare inom skolan då lärare i mindre utsträckning är direkt beroende av andra lärares arbetsinsatser. En slutsats är att officerares yrkesutövning och yrkesblivande är mer kollektivt orienterat än lärares yrkesutövning och yrkesblivande.
To See Each Other in Action: A Comparative Study of Communicative Conditions and the Process of Becoming for Commissioned Officers and School Teachers
The aim of this thesis is to describe and analyse the process of professionalisation of newly commissioned second lieutenants and newly qualified school teachers. The professionalisation of these two occupational categories is examined from a comparative perspective and concentrates on the communicative conditions and institutional arenas that affect the professionalisation process.
The theoretical framework of the thesis is comprised of communication theory and concepts of sense making found in institutional theory models. The empirical data was collected during the first year after second lieutenants received their officer s commissions and teachers received their teaching credentials. Four second lieutenants and four teachers were interviewed three times during their first year of professional service. Some observations are also included in the thesis.
The dissertation s main conclusions are connected, in part, to issues of transparency in communicative conditions and, in part, to incentives connected to supervision, support and control. On the one hand, the commissioned officers and one of the teacher s process of sensemaking appeared visible and collective in character, where the rules of conduct and meaning emerge clearly without ambiguity. On the other hand, the majority of the certified teachers process of sense making appeared private, concealed, inaccessible and diverse in character.
It was observed that incentives for supervision, support and control are strong among commissioned officers because they are directly dependent on each other s work. The same incentives are weaker among certified teachers because they are not as dependent on each other s work. One conclusion to draw from this difference is that the professionalisation of commissioned officers is collective-oriented while the professionalisation of certified teachers is less so.
Keywords: communication, newly qualified, teachers, Second Lieutenants,Commissioned Officer, induction, professionalisation, professional development, the process of becoming, institution, sensemaking, organizational learning,