Hoppa till sidinnehåll

Att peka ut det osynliga i rörelse: En didaktisk studie av taktart i musik

Publicerad: 2010-09-30
Uppdaterad: 2012-03-27
Författare

Cecilia Wallerstedt

Handledare

Professor Bengt Olsson, Högskolan för scen och musik, Göteborgs universitet

Disputerat vid

GU – Göteborgs universitet

Disputationsdag

2010-10-29

Titel (se)

Att peka ut det osynliga i rörelse: En didaktisk studie av taktart i musik

Institution

Högskolan för scen och musik

Abstract in English

The aim of this study is to examine what constitutes being able to discern time in music, as seen from the learner s perspective. Listening is not only regarded as a higher mental process but also as a core skill in musical ability. Participants in the empirical study are 3 teachers and 27 children in a preschool class and in primary school. Three lessons aimed at facilitating children s ability to discern time are analysed. The data also consists of interviews with the children. The theoretical framework for the study is variation theory. Four critical aspects of the object of learning have become apparent: to be able to discern stressed beats, the auditory meaning of keeping time and the continuous aspect of pulse; of critical importance is also to be able to separate the metrical aspect of the music from different forms of representing it, such as clapping or drumming. It is suggested that mediating tools, such as time, constitute important learning objects in music education. The teacher s task is to point out what is invisible in the music and also what is invisible to the children. This can be done with the help of visual representations of auditory aspects, patterns of variation and verbal dialogue.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Juridik

Välkommen till Skolportens konferens för dig som undervisar i juridik! Ta del av aktuell forskning och få praktiska verktyg för att utvecklas i din yrkesroll. Delta på plats 29 april eller via webben 6–27 maj.
Läs mer och boka
Gy–Vux
29 apr
Digital temaföreläsning

Fysisk aktivitet och motorik i förskolan

Välkommen till Skolportens digitala temaföreläsning om fysisk aktivitet och motorik i förskolan. Från och med juli 2025 kommer skrivelserna om fysisk aktivitet och rörelse i förskolans läroplan att stärkas. Ta del av en föreläsning som presenterar forskningen bakom beslutet, och utveckla din förståelse för fysisk aktivitet, rörelse och motorisk träning i förskolan. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta oss för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Fsk
12 maj – 16 jun