Att lära av och med varandra: en etnografisk studie av musik i förskolan i en flerspråkig miljö
Hur beskriver förskolepersonal musikens funktion och plats i det dagliga arbetet på förskolan? Om det handlar Anna Ehrlins avhandling.
– Barnen kan ta del av språket när de deltar i sång på ett sätt som de inte kan när de talar, säger Anna Ehrlin.
Anna Ehrlin
Christer Bouij, Professor (Örebro universitet, Musikhögskolan) Eva Georgii-Hemming, Professor (Örebro universitet, Musikhögskolan) Maria Westvall, Associate professor (Örebro universitet, Musikhögskolan)
Geir Johansen, Professor (Fagseksjon for musikkpedagogikk og musikkterapi vid Norges Musikkhøgskole)
Örebro universitet
2012-10-05
Att lära av och med varandra: en etnografisk studie av musik i förskolan i en flerspråkig miljö
To learn from and with another, an ethnographic study of music in preschools in a multilingual environment.
Musikhögskolan
Att lära av och med varandra: en etnografisk studie av musik i förskolan i en flerspråkig miljö
Syftet med studien är att undersöka och belysa musikens funktion och plats i två musikförskolors pedagogiska verksamhet.
Avhandlingen bidrar med kunskap som tar utgångspunkt i förskolepersonalens beskrivningar av musikens roll i förskolan i relation till hur de musikaktiviteter som genomförs tar sig uttryck i verksamheten.
För att nå denna kunskap har:
– förskolecheferna och förskolepersonalen intervjuats.
– personal och barngrupper observerats i det dagliga arbetet.
Studien berör:
– förskolechefernas roll för musikens plats och funktion i den dagliga verksamheten.
– personalens syn på musikalisk kompetens.
– didaktiska frågor kopplade till musikaktiviteter på de aktuella förskolorna.
Studien problematiserar hur förskolepersonal talar om musikens funktion och plats i det dagliga arbetet i förhållande till den aktuella praktiken. Resultatet av studien visar att förskolorna på ett påtagligt sätt styrs mot ett val av innehåll och metoder som förskolechefer och speciellt drivande medarbetare finner intressanta och därmed uppmuntrar att utveckla på respektive förskola. Det möjliggör att enskilda individers förmågor och intressen får stor inverkan på de didaktiska val som görs i verksamheten. Detta har skapat en kultur som jag kallar en förebildande kultur.
Den förebildande kulturen har skapat ett sätt att tala om verksamheten som didaktiskt lyfter fram vissa funktioner och döljer andra funktioner av musiken. Det är påtagligt att musiken har en: språklig funktion, social funktion, och gränsöverskridande funktion. Att musiken också har en upplevelsefunktion framträder inte lika tydligt i personalens didaktiska beskrivningar.
Betydelsen av musikens funktion i sig blir därför inte lika uttalad i förskolepersonalens beskrivningar av den aktuella verksamheten. Det är en problematik som diskuteras i avhandlingen.