Att kunna läsa innan skolstarten: Läsutveckling och lärandemiljöer hos tidiga läsare
Lena Ivarsson
Karin Taube, FD, Professor samt Jarl Backman, Professor, Umeå universitet
Monica Reichenberg, Docent, IPD Enheten för lärande i vuxenliv, Göteborgs universitet
UmU – Umeå universitet
2008-11-28
Att kunna läsa innan skolstarten: Läsutveckling och lärandemiljöer hos tidiga läsare
Faculty of Social Sciences, Education
Att kunna läsa innan skolstarten: Läsutveckling och lärandemiljöer hos tidiga läsare
I föreliggande arbete studerades tretton tidiga läsare (barn som kan läsa innan skolstarten) avseende läsförmåga samt lärandemiljöer i hem och skola, med speciellt fokus på gynnsamma faktorer i hemmiljön, som kan antas vara av godo för en gynnsam läsutveckling. Läsförmågan studerades genom ett antal olika lästest och dessa studier genomfördes vid fyra olika tillfällen under skolår ett till tre. De tidiga läsarnas klasskamrater utgjorde två jämförelsegrupper; medelgoda läsare samt icke läsare vid skolstarten. Vidare studerades lärandemiljöerna i hemmet och skolan, med utgångspunkt i de tidiga läsarna. Detta för att ge en beskrivning av de olika miljöerna utifrån ett antal socialkonstruktivistiska begrepp; såsom faktisk och potentiell utvecklingsnivå, zonen för proximal utveckling, interaktion samt kognitiv och social närvaro, samt för att försöka finna specifika faktorer i de tidiga läsarnas hemmiljö som kan antas vara betydelsefulla för en gynnsam läsutveckling. Både kvalitativa och kvantitativa metoder, såsom observation, intervju, enkät samt lästest, användes för att ge en så bred beskrivning som möjligt. Resultatet visade att de tidiga läsarna, vid skolstarten, hade mycket goda kunskaper i läsning, både avseende avkodning och förståelse. Deras läsförmåga är betydligt mer utvecklad än klasskamraternas. I slutet av skolår tre ligger de tidiga läsarna fortfarande i topp, enligt resultaten på lästesten, men har fått sällskap av 60 procent av kommunens samtliga elever i skolår tre. Tydligt är att samtliga elever i studien har en positiv utvecklingskurva men att starten för läsutveckling sker vid olika tidpunkter; tidiga läsare utvecklas mest innan skolstarten, medelgoda läsare i skolår ett och två samt icke läsare vid skolstarten i skolår två och tre. Ur ett socialkonstruktivistiskt perspektiv är lärandemiljön i hemmet gynnsam för de tidiga läsarna. De positiva faktorerna för gynnsam läsutveckling visade sig bland annat vara; vuxna och äldre syskon som fungerar som goda läsförebilder, vuxna som svarar på barnets frågor, samtalar med sitt barn och visar intresse för barnets skriftspråkliga aktiviteter. Betydelsefullt är att literacyaktiviteterna i hemmet styrs av barnets intresse och motivation, lärandet sker i zonen för proximal utveckling samt att interaktion är vanligt förekommande. Under det första året i skolan arbetar många av barnen med bokstäver, även de tidiga läsarna. Läsläxor är ibland desamma för samtliga elever men ibland får tidiga läsare mer utmanande texter, eller mer textmassa att läsa. Skolan styrs i första hand av läroplan, kursplaner, läromedel, lärares syn på lärande mm, vilket gör att barnets eget intresse och motivation sällan ligger till grund för arbetet. Lärarna i studien visade på goda kunskaper inom området och försökte variera och individualisera arbetet men flera angav att de inte hade tillräckliga kunskaper kring tidiga läsare för att möta dem där de befinner sig. Flera lärare uppgav att tidiga läsare kan lämnas att arbeta på egen hand, då de kan tillgodogöra sig innehållet i instruktioner, samt att de kan hjälpa sina klasskamrater. Detta visar att tidiga läsare, men även barn som redan kan mycket av det som är avsett att läras i skolan, behöver uppmärksammas och diskuteras så att också de ges möjlighet att utvecklas i egen takt och efter egen förmåga, precis som det anges i läroplanen.
Abstract in English
The current study investigated the factors that have a positive impact on reading development by examining the influence of the home and school environment on students who started school already able to read (early readers). The reading proficiency of the students in the study was determined by a variety of reading tests conducted at the beginning of the school year and students were identified as early readers , average readers , or non readers . The intent was to provide a comprehensive picture of early readers with an emphasis on historical, cultural, and social factors. Many factors influence the development of reading, but this study concentrated on the learning environment at home and in the school. Several methods were used to facilitate a broad description of the reading development of early readers, including observations, interviews, questionnaires, and reading tests. The theoretical concepts were derived from a social constructivist perspective and build on Vygotsky s theories of learning and development. Among the factors considered were formal reading instruction and literacy. The results demonstrated that the early readers reading ability greatly exceeded that of their classmates at the start of the formal school experience. The early readers maintained this advantage through the first three years of school, but the gap was reduced over time. A comparison of the timing of the reading development showed that the early readers developed primarily before the start of school, while the average readers developed during school years one and two, and the non readers, during school year two. A comparison of the learning environments in home and school showed considerable differences. Learning in the home came about as a result of the child s interests and occurred in the zone of proximal development. Parents gave support without controlling the activities and, along with older siblings, served as good models for reading. In the school setting, the national curriculum and the goals set in the syllabus determined the content of the instruction. The child s interest did not guide the learning and early readers often worked on concepts they had already mastered. Early readers also worked independently more often, facilitated by their ability to read instructions. As a result, the individualization that occurred was often simply that children accomplished the same tasks in different amounts of time. This study concluded that the stimulation and support that parents provide can have a significant impact on reading learning and development. It is important that teachers take into account the prior knowledge and experiences that children have, since this can greatly impact their motivation to learn. Reading development does not occur at any one specific age, but can be influenced by a number of factors including the child s development in other areas, and historical, social, or cultural influences.