Att förstå det stora i det lilla. Byskolan som pedagogik, kultur och struktur.
Gunilla Karlberg-Granlund
Professor Anna-Lena Østern, Åbo Akademi
Dr. philos. Karl Jan Solstad, Nordlandsforskning vid Høgskolen i Bodø, Norge och som kustos professor Anna-Lena Østern, Åbo Akademi.
ÅA – Åbo Akademi
2009-01-30
Att förstå det stora i det lilla. Byskolan som pedagogik, kultur och struktur.
Understanding the great in the small. Pedagogy, culture and structure of the village school.
Pedagogiska fakulteten
Att förstå det stora i det lilla. Byskolan som pedagogik, kultur och struktur.
I det lilla sammanhanget synliggörs de stora frågorna om både pedagogik, kulturoch struktur och om samverkan mellan dem. Studiet av de minsta enheterna i denfinländska utbildningen ger kunskap om det viktiga i pedagogiska relationer ochi skolgemenskaper, men synliggör också samhällsskeendets inbyggda konflikter om mål och värderingar. Det övergripande syftet med studien är att fördjupakunskapen om de små skolornas pedagogiska, kulturella och strukturella innebördoch betingelser. Genom djupintervjuer med 12 finlandssvenska lärare i byskolormed färre än 30 elever, analys av skolindragningsdebatt och utbildningspolitiska styrdokument, samt genom teoretiskt förankrade reflektioner skapas en förståelse av såväl lärares arbete och pedagogiska tänkande som skolans funktion i samhället. Avhandlingen byggs upp enligt etthermeneutiskt och narrativt tänkande.
I studien framkommer att byskollärares pedagogiska tänkande syftar till det enskilda barnets optimala och balanserade helhetsutveckling i en gemenskap, där det är centralt att finna den pedagogiska balansen och möjligheten inom kontinuum mellan bl.a. elevbemyndigande och beledsagande. De pedagogiska intentionerna bär syftet att ge rötter och vingar, samhörighet och frihet. I lärarnas beskrivningar uttrycks en sammanvävning mellan deras pedagogiska intentioner och de kontextuella möjligheterna att realisera dessa. Byskollärarna är bärare av en pedagogisk professionalitet som utvecklas i relation till arbetets betingelser. Det praktiska yrkeskunnandet innefattar en balansgång mellan å ena sidan systematik och organisering och å andra sidan flexibilitet och frihet. Att samma lärare handhar eleverna en lång tid är en pedagogisk möjlighet och utmaning. I lärarnas berättelser aktualiseras vad balansgången i en god pedagogisk relation innebär. Både lärare och elever fostras in i en särskild skolkultur och undervisningskultur, i en växelverkan. Yrkeskulturen präglas av olika former av samverkan, både med skolans hela personal som ett teamarbete och med lokalsamhället. Lärarna uttrycker god arbetstrivsel, men friheten och ansvaret i arbetet kan vara både stimulerande och betungande. I en metaanalys skapas teoretiska modeller för vad arbete i närhetens och litenhetens spänningsfält kan innebära och hur det kan påverka lärares professionella utveckling och ork.
Den lilla byskolan relaterad till en större samhällskontext öppnar för frågor om vad kvalitet innebär och vilka värderingar som är riktgivande inom utbildningsplanering. Kampen för kontinuiteten i byskolans berättelse tolkas som en kamp för det lokala rummet, för gemenskap, existens, framtid, likvärdighet och trygghet. Kampen för byskolan är ett försvar av både lokal livskvalitet och pedagogisk kvalitet för den enskilde eleven. I det övergripande kulturella sammanhanget synliggörs motsättningar. Det verkar finnas en inbyggd konflikt i utbildningsplaneringens föresatser att samtidigt uppnå jämlikhet, kostnadseffektivitet och kvalitet. En teoretisk modell synliggör hur pedagogik, kultur och struktur samverkar inom utbildning/byskola och påverkar lärares och elevers handlingsutrymme.
Understanding the great in the small. Pedagogy, culture and structure of the village school.
Within small contexts big issues arise concerning pedagogy, culture andstructure, as well as about the interaction between them. Exploring the villageschool as the smallest unit of the Finnish educational system reveals knowledgeabout what is important in pedagogical relations and in school communities,but also reveals embedded conflicts about purpose and values in the societalprocess. The overall aim of the study is to deepen knowledge about thepedagogical, cultural and structural meaning and conditions of small schools.By analyzing in-depth interviews with twelve Swedish-speaking teachers invillage schools with less than 30 pupils, a school closure debate, policydocuments and through theoretically grounded reflections, a deeperunderstanding of teachers work and pedagogical thinking, as well as of thepurpose of the school in society, is produced. The dissertation relies on ahermeneutic and narrative approach.
The results of the analysis indicate that village school teachers pedagogicalthinking aims at enhancing the individual child s optimal, balanced andholistic development in an atmosphere of community, where it is important tofind the educational possibilities and balance for each pupil, in a continuumbetween e.g. pupil empowerment and teacher atten¬dance. The teachers pedagogical intentions aim at giving the pupils roots and wings, relatednessand autonomy. The teacher narratives show an interweaving between the teachers purposes and the contextual possibilities to implement them. Village schoolteachers possess a special practical knowledge and professionalism developed inrelation to the working conditions. Caring for the same pupils for a long timeis both an educational advantage and a pedagogical challenge. The teachernarratives show what the balance of a good pedagogical relationship includes.Teachers and pupils mutually grow into a specific school and teaching culture.The teachers professional culture is built on several kinds of collaborationand teamwork, with the whole staff of the school as well as with the localcommunity. The teachers express good work-related well-being, although thefreedom and responsibility of the work can be both stimulating and exhausting.In a meta-analysis, two theoretical models investigate the meaning of the workwithin the spheres of tension of closeness and smallness, as well as how thesecontexts can influence the teacher s professional development and coping.
When the small rural school is analyzed in a broader perspective, questionsabout quality and values in education arise. The struggle for the continuity of the village school story is a struggle for local space, community, existence,the future, equality and safety. The struggle for the local school is also adefence of local quality of life and educational quality for each individualchild. There seems to be an inbuilt conflict in the political strategies ofimplementing equality, economic efficiency and quality at the same time. Atheoretical model shows the relationship between pedagogy, culture andstructure in education/small schools and how this influences the empowerment ofteachers as well as pupils.