Hoppa till sidinnehåll
Bubblare

Att bli en sån som läser. Barns menings- och identitetsskapande genom texter

Publicerad:2014-01-14
Uppdaterad:2015-05-10

Nationella och internationella utvärderingar visar att svenska barns och ungas läsförmåga har blivit allt sämre. Catarina Schmidt, som har undersökt hur barns skrivande och läsande utvecklas, visar i sin avhandling att barn läser och skriver om det får goda tillfällen till det. Men för att nå läsförståelse måste de få prata om vad de läser, och i det avseende är skolan en alltför tyst lärmiljö.

Författare

Catarina Schmidt

Handledare

Professor Bernt Gustavsson och associate professor Åsa Wedin

Opponent

Professor Lise Iversen Kulbrandstad, Högskolan I Hedmark, Norge

Disputerat vid

Örebro universitet

Disputationsdag

2013-12-13

Titel (se)

Att bli en sån som läser: barns menings- och identitetsskapande genom texter

Titel (eng)

become one that reads. Children ’ s meaning – and identitymaking through texts

Institution

Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

become one that reads. Children ’ s meaning – and identitymaking through texts

This thesis focuses on nine children’s use of texts and literacy learning, both inside and outside of school, in a multilingual and multicultural setting in Sweden. The study investigates and maps texts that children encounter and use in their everyday lives, and explores what they do with them. The study also aims to investigate the conditions and possibilities of local literacies, exploring children’s meaning-making, identity-making and literacy learning through texts. By using an ethnographic approach involving participant observations, group and individual interviews, surveys and photographs, extended empirical data have been collected.

Theoretically and in analysing empirical material, the study draws on research from New Literacy Studies and critical literacy. Concepts from the Four Resources Model (Luke & Freebody, 1999) as well as literary envisioning (Langer, 1995, 2011) and hermeneutic perspectives (Gadamer, 1975; Ricoeur, 1984, 1982) have inspired the analysis of the empirical material. The outcomes of the study may be used as a basis for the educational development of literacy learning during the middle school years 3–5.

The repertoire of texts outside of school can be described as multi-faceted and multimodal and involves a massive amount of information. At the same time, inside school, major emphasis is put on formal training in skills such as spelling and grammar, while the repertoires of coding, functional use, meaning making and the critique of texts are altogether unorchestrated.

The overall conclusion of the thesis is that literacy education must create opportunities for children to develop and build on their chronological memories of books, films, computer games and chatting on the Internet, so that they can view themselves as readers, meaning-makers and citizens that are able to critique, question, change and redesign texts.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Skolbibliotek

Välkommen till Skolportens konferens för dig som leder eller arbetar i Skolbibliotek! Delta på plats i Stockholm eller digitalt via webbkonferensen. Ta del av den senaste forskningen och utvecklas i din yrkesroll. Missa inte att boka till bästa pris redan idag!
Läs mer och boka
Åk F–Vux
6–7 maj 2025
Digital temaföreläsning

Folk- och världsmusik

Skolportens digitala föreläsning för dig som är musiklärare i grundskolan! Titta när det passar dig mellan 10 februari och 17 mars. Förutom handfasta förslag på hur du kan undervisa om folk- och världsmusik får du med dig diskussionsfrågor inför samarbetet med kollegor, samt mängder av material att använda direkt i undervisningen.
Läs mer och boka
Åk 4–9
10 feb – 17 mar 2025
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev