Återkoppling i lågstadieklassrum
Elisabeth Eriksson har forskat om den återkoppling som kommuniceras från lärare till elev i det vardagliga arbetet i lågstadieklassrum.
Elisabeth Eriksson
Professor Robert Thornberg, Linköpings universitet Professor Lisa Björklund Boistrup, Malmö universitet Professor Gunnel Colnerud, Linköpings universitet
Professor Kari Smith, Norwegian University of Science and Technology
Linköpings universitet
2020-11-23
Återkoppling i lågstadieklassrum
Feedback in primary school classrooms
Institutionen för beteendevetenskap och lärande, Pedagogik och didaktik
Återkoppling i lågstadieklassrum
Återkoppling är en del av det vardagliga arbetet i klassrummet och även en del av lärares bedömningspraktik. Syftet med avhandlingen är att utforska och begreppsliggöra den återkoppling som kommuniceras från lärare till elev i det vardagliga arbetet i lågstadieklassrum. Pragmatism, symbolisk interaktionism och barndomssociologi utgör avhandlingens teoretiska perspektiv. Som metod användes konstruktivistisk grundad teori, som präglas av en iterativ process där analys och datainsamling sker i växelverkan. Data samlades in genom observationer i fyra klassrum, intervjuer med 13 lärare, fokusgrupper med 23 elever samt informella samtal. I resultaten presenteras en kategorisering av den återkoppling som lärare ger elever. I en systematisk konceptualisering av lärares rationaler för återkoppling synliggörs de överväganden som påverkar hur lärare ger återkoppling. Eleverna tolkade lärares återkoppling som förmedlande av måsten. Vidare delade lärare och elever en upptagenhet av att konstruera klarhet i återkopplingen, vilket gjordes utifrån tillförlitlighet och förståelse. Tillsammans ger delstudierna en bild av klassrumsåterkoppling som relationellt och komplext. Rättvisa beskrivs som eftersträvansvärt men svårt. Avhandlingen bidrar med beskrivningar av den återkoppling som kommuniceras i interaktionen mellan lärare och elever på lågstadiet, samt begrepp för att diskutera och förstå den.