Adult Education at Auction: On Tendering-Based Procurement and Valuation in Swedish Municipal Adult Education
Kommuner använder upphandling för att iscensätta en rad olika former av samverkan kring kommunal vuxenutbildning. Det visar Diana Holmqvist i sin avhandling.
Diana Holmqvist
Professor Andreas Fejes, Linköpings universitet Associate Professor Erik Nylander, Linköpings universitet
Professor Gun-Britt Wärvik, Göteborgs universitet
Linköpings universitet
2022-06-03
När komvux upphandlas: Värdekonstruktioner och organisering i kommunal vuxenutbildning
Adult Education at Auction: On Tendering-Based Procurement and Valuation in Swedish Municipal Adult Education
Institutionen för beteendevetenskap och lärande
När komvux upphandlas: Värdekonstruktioner och organisering i kommunal vuxenutbildning
Föreställningar om vuxenutbildningens syfte och värde hänger ihop med föreställningar om hur ”bra” utbildning bör organiseras och tillhandahållas. Denna studie utforskar samspelet mellan organisering och värdekonstruktion genom att undersöka hur användandet av offentlig upphandling inverkar på aktörers föreställningar om kommunal vuxenutbildnings syfte och värde.
Studien utforskar hur kommuner som använder sig av upphandling för att organisera kommunal vuxenutbildning därmed konstruerar syftet med och värdet av utbildningen. Här fokuseras särskilt föreställningar och värdekonstruktioner som framkommer i förfrågningsunderlag från offentliga upphandlingar när kommuner beställer utbildning från privata leverantörer. Vidare utforskar studien hur lärare som arbetar i denna typ av kommuner reflekterar över värdet och syftet med kommunal vuxenutbildning. Studiens empiriska underlag består av upphandlingsdokument och intervjumaterial.
Resultaten visar att kommuner använder upphandling för att iscensätta en rad olika former av samverkan kring kommunal vuxenutbildning. Därigenom konstrueras vuxenutbildningens syfte och värde på olika sätt – exempelvis som kvasi-offentlig tjänst eller som marknadsvara. På nationell nivå skapar således denna variation av iscensättningar en brokig karta av värdekonstruktioner och utbildningsorganisering. Vidare visar studien på spänningar mellan de värdekonstruktioner som framhålls i styrdokument eller konstrueras under upphandlingen och komvuxlärares egna föreställningar om utbildningens syfte och syn på sitt lärarskap. Genom att analysera hur lärare navigerar igenom dessa spänningar visar studien att lärare motstår förändring samtidigt som de också blir delaktiga i att främja de värdekonstruktioner som framhålls i styrdokument och i upphandling.