Hoppa till sidinnehåll

Adolescents at risk of persistent antisocial behaviour and alcohol problems: The role of behaviour, personality and biological factors

Publicerad:2006-01-20
Uppdaterad:2012-02-25

Resultaten från Jenny Eklunds avhandling visar att neuropsykologiska brister och personlighetsdrag som impulsivitet, spänningssökande och aggressivitet, ökar risken för antisocialt beteende och riskdrickande. Just riskdrickande är känt för att öka risken för alkoholproblem senare i livet. Vi måste forska mer om flickor, säger Jenny Eklund.

Författare

Jenny M Eklund

Handledare

Britt af Klinteberg, Per-Anders Rydelius

Opponent

David P. Farrington, PhD, Professor of Psychological Criminology, Institute of Criminology, Cambridge University, UK

Disputerat vid

KI – Karolinska institutet

Disputationsdag

2006-01-20

Titel (eng)

Adolescents at risk of persistent antisocial behaviour and alcohol problems: The role of behaviour, personality and biological factors

Institution

Centre for Health Equity Studies (Chess)

Forskningsmiljö

KI – Karolinska institutet

Abstrakt

Antisocialt beteende och alkoholproblem utgör stora problem i samhället, inte enbart associerade med stora ekonomiska kostnader utan även med emotionella kostnader för den berörda individen och personer i omgivningen. Vad gör att vissa individer är mer benägna än andra att utveckla den här typen av problematik? Föreliggande avhandling belyser beteende- och personlighetsegenskaper, samt till viss del biologiska faktorer, som bidrar till utvecklingen av antisocialt beteende och alkoholproblem. Forskningen är baserad på data från ett prospektivt longitudinellt projekt som omfattar en grupp kriminella tonårspojkar och kontroller som följdes från 1960-talet fram till 1990-talet, samt mer nyligen insamlade data på en representativ grupp pojkar och flickor i 14-årsåldern.

Resultaten visar att neuropsykologiska brister, som tar sig uttryck i uppmärksamhetsproblem, och personlighetsdrag relaterade till bland annat implusivitet, spänningssökande och aggressivitet, bidrar till utvecklingen av antisocialt beteende och riskdrickande, vilket i sin tur ökar risken för senare alkoholproblem. Vidare tyder resultaten på att de neuropsykologiska bristerna kan vara associerade med en bakomliggande biologisk sårbarhet för beteende kopplade till en bristande impulskontroll och en oförmåga att förutse konsekvenserna av sitt handlande. Trots att avhandlingen huvudsakligen fokuserar på individegenskaper, ger resultaten även stöd åt betydelsen av familj- och kamratförhållanden, samt möjliga stressupplevelser. Det är viktigt att betona att individens utveckling formas av ett kontinuerligt samspel mellan hans eller hennes egenskaper och förhållanden i omgivningen. Ett resultat värt att lyftas fram är att tonårsflickor med våldsbeteende eller riskdrickande avvek mer i sin personlighetsprofil än vad motsvarande grupp pojkar gjorde. Mer kunskap om utvecklingen av dessa problem hos flickor är av stor vikt, eftersom huvuddelen av teorierna inom detta område har utvecklats utifrån studier på pojkar.

Adolescents at risk of persistent antisocial behaviour and alcohol problems: The role of behaviour, personality and biological factors

Antisocial behaviour and alcohol problems are areas of great concern to society, not only associated with personal and emotional costs for the affected individuals and their victims, but also with major societal financial costs. What makes some individuals more likely than others to develop these kinds of problems? The general aim of this thesis was to explore the role of individual characteristics in the development of antisocial behaviour and alcohol problems. More specifically, the research focused on aspects of hyperactive behaviour, personality traits and biological vulnerability indicators in relation to self-reported norm breaking and violent behaviour, registered general criminality and violent offending in particular, and further, on risky alcohol use and drinking offences. The studies were based on both a prospective longitudinal project in which a group of adolescent male lawbreakers and controls were followed from the 1960s into the 1990s, and on more recently collected data on a representative group of Swedish male and female adolescents.

The results of the thesis supported that neuropsychological deficits, manifested in attention difficulties, and personality traits reflecting disinhibition and negative emotionality, influence the development of antisocial behaviour and risky alcohol use, which in turn increases the risk of subsequent alcohol problems. The findings indicated, furthermore, that these neuropsychological deficits may be associated with an underlying biological vulnerability to various forms of disinhibitory psychopathology. Although the thesis focuses on individual characteristics, the results also support the view that environmental risk factors such as the influence of family and peers and possible stress experiences, play an important role. It was emphasized that individual characteristics continuously interact with environmental conditions in shaping each individuals developmental course. Results also revealed that adolescent females displaying violent behaviour and engaging in potentially harmful use of alcohol deviated more in personality traits than did the corresponding group of males. Further knowledge of the development of these problems in females is crucial, since most theories in this area have been developed primarily on male samples.

 

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Skolbibliotek

Välkommen till Skolportens konferens för dig som leder eller arbetar i Skolbibliotek! Delta på plats i Stockholm eller digitalt via webbkonferensen. Ta del av den senaste forskningen och utvecklas i din yrkesroll. Missa inte att boka till bästa pris redan idag!
Läs mer och boka
Åk F–Vux
6–7 maj 2025
Digital temaföreläsning

Folk- och världsmusik

Skolportens digitala föreläsning för dig som är musiklärare i grundskolan! Titta när det passar dig mellan 10 februari och 17 mars. Förutom handfasta förslag på hur du kan undervisa om folk- och världsmusik får du med dig diskussionsfrågor inför samarbetet med kollegor, samt mängder av material att använda direkt i undervisningen.
Läs mer och boka
Åk 4–9
10 feb – 17 mar 2025
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev