The Active University: Studies of Contemporary Swedish Higher Education
Sara Karlsson presenterar i sin avhandling ett antal empiriska studier av utvärderingsprojekt, organisationsförändringar, nya policy- och arbetsreformer som svenska universitet har genomfört under senare år.
Sara Karlsson
Universitetslektor Lars Geschwind, KTH Gästprofessor Anette Kolmos, KTH
Professor Huisman Jeroen, University of Ghent
Kungliga tekniska högskolan
2016-06-02
The Active University: Studies of Contemporary Swedish Higher Education
Abstrakt
I den här avhandlingen studeras nutida universitet och deras respons på externt tryck. Termen “det aktiva universitetet” används som analysverktyg. Det aktiva universitetet ”agerar” på två sätt: dels genom att ta konkreta initiativ, dels genom att spela en roll. Begreppet är inspirerat av teorier om strategiskt aktörskap och av nyinstitutionell teori.
I avhandlingen presenteras ett antal empiriska studier av strategiska initiativ som svenska universitet har tagit under senare år. Exemplen är framför allt tagna från tekniska universitet och inkluderar utvärderingsprojekt, organisationsförändringar, policyreform och nya arbetsformer. Den politiska bakgrunden är de nya styrprinciper som har införts i svensk offentlig sektor och som bland annat manifesteras av nyligen genomförda reformer som syftar till att öka egenansvaret och ledningskapaciteten i högskolesektorn.
I de empiriska studierna framträder både strategiskt agerande och rollspel. Ofta framhävs externa skäl som handlar om kvalitet och konkurrens som motiv till interna förändringar. Många initiativ handlar främst om att stärka bilden av universitetet utåt. Ändå kan de få djupgående, om än ibland oförutsedda, interna konsekvenser.
The Active University: Studies of Contemporary Swedish Higher Education
In this thesis, contemporary universities and their response to external pressure are studied. The term “the active university” is put forward as an analytical tool. The active university “acts” in two ways: by taking concrete initiatives and by playing a role. The concept is inspired by theories on strategic actorhood and by new institutional theory.
The thesis presents empirical studies of a number of strategic initiatives undertaken by Swedish universities in recent years. Predominantly drawn from the technical university sector, the initiatives include evaluation projects, organisational change, policy changes and new work practices. The policy context is new public management and recent reforms aimed at improving accountability and management capacity in the higher education sector.
In the empirical studies, “acting as strategy” and “acting as role play” both come to the fore. External rationales to do with quality and competition are frequently put forward as motives for internal change. Many of the initiatives are image-driven. At the same time they can have profound, albeit sometimes unintended, internal consequences.