Hoppa till sidinnehåll
Didaktik

A Study of L2 Kanji Learning Process Analysis of reading and w riting errors of Swedish learners in comparison with level – matched Japanese schoolchildren

Publicerad:2016-02-29
Uppdaterad:2016-03-02
Fusae Ivarsson har i sin avhandling utforskat inlärningsprocessen i hos studenter med japanska som andraspråk i jämförelse med nivåanpassade modersmålstalare.
Författare

Fusae Ivarsson

Handledare

Docent Yasuko Nagano – Madsen, Göteborgs universitet

Opponent

Shinichiro Ishihara, Lunds universitet

Disputerat vid

Göteborgs universitet

Disputationsdag

2016-03-18

Titel (eng)

A Study of L2 Kanji Learning Process Analysis of reading and w riting errors of S wedish learners in comparison with level – matched J apanese schoolchildren

Institution

Institutionen för språk och litteraturer

Abstrakt

Denna avhandling utforskar egenskaperna av kanjiinlärningsprocessen hos studenter (med alfabetisk bakgrund) i japanska som andraspråk i jämförelse med nivåanpassade modersmålstalare. Ytterst noggranna och omfattande
experiment genomfördes under mycket välkontrollerade villkor med ett stort antal deltagare. Svenska universitetsstuderande i japanska på nybörjar- och avancerad nivå jämfördes med nivåanpassade grupper av
japanska modersmåltalare (japanska skolelever i årskurs 2 respektive 5). Experiementen bestod av läs- och skrivtest av kanji med praktiska parallella uppgifter och identiska uppsättningar av måltecken för de respektive
nivåanpassade grupperna. Felklassifikationen baseras på kanjins kognitiva aspekter. Läsfel klassificeras i fonologisk, omständlig, ortografisk och semantisk feltyp, och skrivfel i samma fyra typer samt även pseudokanjityp. Feltyps- förekomstmönster analyseras enligt kunskapstyp (läsning/skrivning), nivå (nybörjare/avancerad) och modersmål (svenska/japanska), med fokus på kanjiprocessningsenhet, föredragna minnesinhämtningsmetoder av tecken/uttal samt läs- och skrivsvårigheter. Denna studie har kommit fram till ett antal nya slutsatser och bekräftade många olika observationer av tidigare studier. Några av slutsatserna som
är unika för denna studie är: (i) L1 fonologisk transfer för svensk nybörjare och dess förminskning på den avancerade nivån; (ii) L2 gruppernas mindre utvecklade ortografiska medvetenhet och dess mindre förbättringsgrad mellan nivårerna; och (iii) olika ni vågruppernas egenskaper som visade övergångar mellan nivåerna för L2 grupperna gentemot L1 gruppernas egenskaper som var oförändrad mellan nivåerna. I de bekräftade hypoteserna ingår följande egenskaper av L1 alfabetiska studerande: fonologiska tillvägagångssätt av minnesinhämtning, komponentbaserad processningsenhet, dominans av skrivfel av pseudokanjityp, samt större
modersmålsbaserade skillnader än nivåskillnader i läsning men tvärtom i skrivning. Denna avhandling har visat att svårigheter som studerande med alfabetisk bakgrund upplevt härstammar från övergången från fonembaserad till komponentbaserad grafemprocessning, att använda den mindre bekanta lexikaliska rutten i avkodning och inkodning av grafem-ljudkorrespondens, samt användning av mindre effektiva strategier i läsning och skrivning.

A Study of L2 Kanji Learning Process Analysis of reading and w riting errors of S wedish learners in comparison with level – matched J apanese schoolchildren

The present study investigated the characteristics of the kanji learning process of second language (L2) learners of Japanese with an alphabetic background in comparison with level-matched first language (L1) learners. Unprecedentedly rigorous large-scale experiments were conducted under strictly controlled conditions with a substantial number of participants. Comparisons were made between novice and advanced levels of Swedish learners and the respective level-matched L1 learners (Japanese second and fifth graders). The experiments consisted of kanji reading and writing tests with parallel tasks in a practical setting, and identical sets of target characters for the level-matched groups. Error classification was based on the cognitive aspects of kanji. Reading errors were classified into phonological, circumstantial, orthographic and semantic types, and writing errors into the same four types and an additional pseudokanji type. The error type occurrence patterns were analysed according to skill (reading/writing), level (novice/advanced) and the learner groups’ L1 (Swedish/Japanese), with a focus on the kanji processing unit, preferred methods of character/pronunciation retrieval from the mental kanji lexicon and reading and writing difficulties. This study made a number of new findings and verified various observations made in previous studies. Some of the findings that are unique to this study are: (i) L1 phonological transfer for Swedish novice learners and its decrease at the advanced level; (ii) L2 learners’ less developed configurational awareness and lesser degree of inter-level development than L1 learners; and (iii) a shift in inter-level characteristics for L2 learners, while these remained consistent for L1 learners. The hypotheses confirmed include the following characteristics of L1 alphabetic learners: phonological approaches to retrieval, component-based units of processing, predominance of pseudokanji type writing errors, and greater inter-writing system differences in reading but greater inter-level differences in writing. This study demonstrated that the challenges experienced by L1 alphabetic learners stem from the shift from phoneme-based to component-based processing of graphemes, taking the less familiar lexical route in the decoding and encoding of grapheme-sound correspondences, and the use of less efficient strategies in reading and writing. Keywords: Kanji, L2, L1 transfer, alphabetic writing system, error analysis, Swedish, reading and writing, cognitive aspects, level matching, schoolchildren.

 

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Fritidshem

Skolportens konferens för dig som arbetar i fritidshem! Ta del av föreläsningar om bland annat tillgängliga lärmiljöer och hur man kan arbeta förebyggande mot våld och kränkningar! Delta på plats i Stockholm 4 februari eller digitalt via webbkonferensen 11 februari–4 mars. Läs mer och boka via skolporten.se!
Läs mer och boka
Åk F–6
4 feb 2025
Digital temaföreläsning

Matematikångest

Skolportens digitala temaföreläsning för dig som vill lära dig mer om matematiksvårigheter ur ett kognitionspsykologiskt perspektiv. Vad är matematikångest, och hur bemöter vi det på bästa sätt? Föreläsningen finns tillgänglig mellan 28 oktober och 2 december 2024.
Läs mer och boka
Åk 4–Vux
11 nov – 16 dec
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev