Hoppa till sidinnehåll

Forskning

Forskning och utveckling

Vi bevakar forskningsnyheter inom utbildningsvetenskap. Varje år intervjuar vi ett 100-tal forskare som disputerar inom ämnet och samlar nyheter från tidningar och vetenskapliga tidsskrifter.

Läsklyftorna ökar

18 mars
Läskunnighet är en förutsättning för demokrati. Samtidigt saknar var femte svensk elev i årskurs 4 och var fjärde niondeklassare grundläggande läsförståelse – och läsklyftorna ökar. Skolportens magasin har intervjuat tre forskare om läskrisen.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med forskningsinstitutet Ifous.

Konferenser

Läs mer

Skolportens konferenser har ett starkt forskningsfokus. De innehåller en bredd av föreläsningar med inbjudna experter, riktade mot just din yrkesroll. Du väljer om du vill delta på plats under en till två dagar, eller via våra webbkonferenser. Där får du ta del av de inspelade föreläsningarna när det passar dig under en treveckorsperiod. Båda alternativen ger möjlighet att nätverka med föreläsare och kollegor från hela Sverige.

Några av våra kommande konferenser

Alla Fsk Åk F–3 Åk 4–6 Åk 7–9 Gy Vux

Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling handlar till stor del om att vaska fram det som är intressant – inte om att plöja sig igenom hela texten från början till slut. Här hittar du några tips på hur du gör det.

Skolportens magasin

Skolporten är ett populärvetenskapligt forskningsmagasin med fokus på förskola och skola.

Skolportens magasin

Läs mer
Forskning och utveckling kategorier

Ability grouping in primary physical education in England: Moving beyond binary discourses and practices

Igår 12:34
This paper addresses the incidence of different ability grouping practices in primary physical education (PE), including their use in within-class groupings, and considers the rationales for their use and non-use and the processes and criteria associated with their application. (pdf)

Activism as a long durée journey: Teachers against the Chilean neoliberal education model

Igår 11:55
In this paper, I use the idea of purposes of education, particularly subjectification, and the concept of love to explore long-term teacher activism in Chile. ‘Long-term activism’ is used to describe an ongoing struggle rather than activism confined to specific moments. (pdf)

Exploring teacher perceptions and the measured impacts of a progressive curriculum reform for learners from disadvantaged backgrounds

Igår 11:52
The paper evaluates the impact of Wales’ Foundation Phase, a progressive early years curriculum reform, particularly its effectiveness in reducing educational inequalities for disadvantaged learners. It examines the disconnect between teachers’ positive perceptions of its benefits and the modest improvements in traditional academic outcomes for pupils affected by poverty. (pdf)
Forskning och utveckling kategorier

Distributed leadership in action: Different manifestations and what they require from school leaders

Igår 11:41
Distributed leadership is currently the most studied leadership model in education. This study posits that there is not a single best model or blueprint for distributed leadership, but that schools should foster manifestations of distributed leadership to support professional development and school improvement.
Forskning och utveckling kategorier

California college professors divided on AI’s role in education

18 mars
California college professors have differing views on the role of AI in education. Some professors, like Casey Goeller at Cal State Long Beach, integrate AI into coursework to prepare students for a workforce where AI is prevalent. Others, such as Olivia Obeso at Cal State Polytechnic and San Luis Obispo, avoid AI in teaching to…
Forskning och utveckling kategorier

With AI changing everything, here’s how teachers can shape the new culture of learning

18 mars
Teachers are adapting to the increasing presence of artificial intelligence in education, with some finding it challenging as students use AI to bypass traditional learning tasks. Steve Graham of Arizona State University notes that effective use of AI requires more knowledge, not less, and can enhance critical thinking if used properly.

Skolporten jobb

Se alla jobb

Nästa steg i din karriär!

Här hittar du din nya utmaning
Hitta ditt drömjobb idag

I samarbete med Ifous – innovation, forskning och utveckling i skolan, ger Skolporten verksamma i förskola och skola möjligheten att sprida sina goda erfarenheter och vara med och utveckla skolan.

Temaföreläsningar

Läs mer

Skolportens teman består av en till två inspelade föreläsningar samt diskussionsmaterial. Här fördjupar du dig inom en specifik fråga som rör din yrkesroll. Föreläsningarna är cirka 60 minuter långa och går att se när det passar dig under fem veckor. Licensen är individuell, kontakta oss för gruppbokning.

Några av våra kommande temaföreläsningar

Alla Fsk Åk F–3 Åk 4–6 Åk 7–9 Gy Vux
Dela via: 

Nyhetsbrev

Prenumerera på Skolportens nyhetsbrev!

Vi ger ut kostnadsfria nyhetsbrev dagligen, veckovis och månadsvis. Breven sammanfattar nyheter och forskning inom olika områden.