Likvärdig bedömning och betygssättning
Källa: Skolinspektionen
Flera av Skolinspektionens granskningar indikerar att bestämmelsen om att särskilt beakta de nationella proven i betygssättningen inte fått förväntat genomslag på skolorna. Nedan redovisas en sammanfattning av de viktigaste iakttagelserna från granskningar av skolors arbete med bedömningar och betyg under åren 2021 till 2024. (pdf)
Det här är Skolporten
Skolporten AB är ett politiskt, religiöst och fackligt obundet företag. Verksamhetens kärna är omvärldsbevakning och fortbildning riktad till de verksamma i skolan.
Omvärldsbevakning
Vi bevakar ett hundratal nyhetskällor, organisationer och myndigheter. Varje vardag publicerar vi de viktigaste skolnyheterna på vår webb samt sammanfattar dem i kostnadsfria nyhetsbrev. Vi bevakar även vetenskapliga artiklar och tidskrifter. Varje år intervjuar vi över 100 forskare som disputerar inom områden som är relevanta för förskola/skola. Du kan läsa våra forskningsintervjuer här.
Forskningsmagasin
Skolportens magasin lyfter fram och fördjupar sig i aktuell forskning med det övergripande syftet att stärka skolans vetenskapliga grund. Vår målsättning är att magasinet ska fungera som en inspirationskälla och bidra till att stärka förskolans och skolans utvecklingsarbete. Läs mer om Skolportens magasin här.
Fortbildning
Vi anordnar fortbildning för skolans lärare och ledare, både på distans och på plats. Ambitionen är att möta de behov som lärare och skolledare har i sin yrkesvardag genom att erbjuda konferenser och digitala kurser om aktuella skolfrågor.
Skolporten jobb
Vår jobbplattform är en mötesplats för arbetssökande och arbetsgivare. Aktuella tjänster utannonseras och arbetsgivare ges möjlighet att presentera sig. Sök lediga tjänster här.
Skolportens vision är att göra skillnad för de ungas lärande
Skolnärvaro
Stockholm
Specialpedagogik i gymnasiet
Stockholm
Relaterade artiklar
Lärarnas uppmaning till betygsutredaren: ”Skrota F”
Skoleforsker advarer: 'Pas på, at erhvervsskolerne ikke bliver opsamlingssted for børn med problemer'
Ökad kontroll av skolägare – utmaning för kommuner
Hur får vi lärandet att funka för elever med autism?
Professor: ”De orkar inte läsa mer än två rader”
LNU-professorn: Viktigt med likvärdig bedömning – även av utländska lärare
Forskaren om när bedömningar blir meningslösa
Tid för skollunch – hur lång tid behöver eleverna?
Granskning av arbetet med trygghet och studiero
Likvärdig betygssättning inom AcadeMedia - Lärstudie med fokus på gymnasieskolan
Granskning av SFI visar att elever inte ges likvärdiga möjligheter att lära sig grundläggande svenska
Så kan formativ och summativ bedömning balanseras
Relaterat innehåll
Skolnärvaro
Barnrättsarbete skiljer stort mellan förskolor
Vård- och omsorgsprogrammet
Skolnärvaro
Vård- och omsorgsprogrammet
Kemi
Kemi
Specialpedagogik i gymnasiet
Specialpedagogik i gymnasiet
Juridik
Senaste magasinen
Läs merSkolporten nr 6/2024
Skolporten nr 5/2024
Skolporten nr 4/2024
Skolporten nr 3/2024
Skolporten nr 2/2024
Nyhetsbrev
Prenumerera på Skolportens nyhetsbrev!
Vi ger ut kostnadsfria nyhetsbrev dagligen, veckovis och månadsvis. Breven sammanfattar nyheter och forskning inom olika områden.