The EU policy discourse on EdTech and constructing the image of an excellent teacher
This article presents a discourse analysis of European Union (EU) policy documents on educational uses of digital technology (EdTech) from 2015 to 2022. It explores the ideological dimensions of language use and power relations, particularly concerning the teacher’s role. Despite increasing critical scrutiny, the policy discourse in this period remains predominantly unidimensional, framing EdTech as a transformative solution.
Det här är Skolporten
Skolporten AB är ett politiskt, religiöst och fackligt obundet företag. Verksamhetens kärna är omvärldsbevakning och fortbildning riktad till de verksamma i skolan.
Omvärldsbevakning
Vi bevakar ett hundratal nyhetskällor, organisationer och myndigheter. Varje vardag publicerar vi de viktigaste skolnyheterna på vår webb samt sammanfattar dem i kostnadsfria nyhetsbrev. Vi bevakar även vetenskapliga artiklar och tidskrifter. Varje år intervjuar vi över 100 forskare som disputerar inom områden som är relevanta för förskola/skola. Du kan läsa våra forskningsintervjuer här.
Forskningsmagasin
Skolportens magasin lyfter fram och fördjupar sig i aktuell forskning med det övergripande syftet att stärka skolans vetenskapliga grund. Vår målsättning är att magasinet ska fungera som en inspirationskälla och bidra till att stärka förskolans och skolans utvecklingsarbete. Läs mer om Skolportens magasin här.
Fortbildning
Vi anordnar fortbildning för skolans lärare och ledare, både på distans och på plats. Ambitionen är att möta de behov som lärare och skolledare har i sin yrkesvardag genom att erbjuda konferenser och digitala kurser om aktuella skolfrågor.
Skolporten jobb
Vår jobbplattform är en mötesplats för arbetssökande och arbetsgivare. Aktuella tjänster utannonseras och arbetsgivare ges möjlighet att presentera sig. Sök lediga tjänster här.
Skolportens vision är att göra skillnad för de ungas lärande
![](https://www.skolporten.se/app/uploads/2023/08/istock-1219449568-1280x853.jpg)
Skolnärvaro
Stockholm
![](https://www.skolporten.se/app/uploads/2023/08/banner-webb-specped-gym-320x320.jpg)
Specialpedagogik i gymnasiet
Stockholm
Relaterade artiklar
Matematiska och etiska resonemang i förskolan – didaktisk modellering som intervention
Barns förståelse av pengar och ekonomi – tematisk analys av intervjuer med barn i åldrarna 8–9 år
Teacher perspectives on enhancing wellbeing education through integrating arts-based practices
Skolan förbiser elevers digitala och kulturella färdigheter
Negativ påverkan av mycket skärmtid
Teachers’ values in a space of change: The idea of teacher assistants as re-negotiation of teacher professionalism
Surviving or thriving? Exploring school leaders’ perception of initiated digital transformation
What priorities for change are we missing in inclusion? Symphony of voices with participatory interviews
Children’s literature as coupling point between global sustainability concerns and children’s local agency
”Vi behöver fler akutskolor i Sverige för de elever som inte kan uppföra sig som folk”
Exploring the Transformative Impact of Technology on School Leadership. Affordances, Practices, Implications
AI’s impact on education: Wider and wiser curricula
Relaterat innehåll
Barnrättsarbete skiljer stort mellan förskolor
Kommunikation med vårdnadshavare i förskolan
Senaste magasinen
Läs merSkolporten nr 6/2024
Skolporten nr 5/2024
Skolporten nr 4/2024
Skolporten nr 3/2024
Skolporten nr 2/2024
Nyhetsbrev
![](https://www.skolporten.se/app/uploads/2023/06/nyhetsbrev-toppbild-1280x427.jpg)
Prenumerera på Skolportens nyhetsbrev!
Vi ger ut kostnadsfria nyhetsbrev dagligen, veckovis och månadsvis. Breven sammanfattar nyheter och forskning inom olika områden.