Hoppa till sidinnehåll
Vetenskaplig tidskrift

Scientific basis and teaching of values: a survey of politicians’, central bureaucrats’, and teachers’ interpretations

Publicerad: 2024-03-14

Källa: Scandinavian Journal of Educational Research

The study examined how legislators, central bureaucrats, and teachers interpret the Swedish School Act’s formulation that education should be based on science. A special focus was on education about values.

Det här är Skolporten

Skolporten AB är ett politiskt, religiöst och fackligt obundet företag. Verksamhetens kärna är omvärldsbevakning och fortbildning riktad till de verksamma i skolan.

Omvärldsbevakning
Vi bevakar ett hundratal nyhetskällor, organisationer och myndigheter. Varje vardag publicerar vi de viktigaste skolnyheterna på vår webb samt sammanfattar dem i kostnadsfria nyhetsbrev. Vi bevakar även vetenskapliga artiklar och tidskrifter. Varje år intervjuar vi över 100 forskare som disputerar inom områden som är relevanta för förskola/skola. Du kan läsa våra forskningsintervjuer här.

Forskningsmagasin
Skolportens magasin lyfter fram och fördjupar sig i aktuell forskning med det övergripande syftet att stärka skolans vetenskapliga grund. Vår målsättning är att magasinet ska fungera som en inspirationskälla och bidra till att stärka förskolans och skolans utvecklingsarbete. Läs mer om Skolportens magasin här.

Fortbildning
Vi anordnar fortbildning för skolans lärare och ledare, både på distans och på plats. Ambitionen är att möta de behov som lärare och skolledare har i sin yrkesvardag genom att erbjuda konferenser och digitala kurser om aktuella skolfrågor.

Skolporten jobb
Vår jobbplattform är en mötesplats för arbetssökande och arbetsgivare. Aktuella tjänster utannonseras och arbetsgivare ges möjlighet att presentera sig. Sök lediga tjänster här.

Skolportens vision är att göra skillnad för de ungas lärande

Dela via: 

Relaterade artiklar

Forskning och utveckling kategorier

Fritidshemmets fysiska lärmiljöer. Förutsättningar för och planering av inomhusmiljöer för varierade handlingserbjudanden

2024-01-09
I denna studie ligger fokus på svenska fritidshems fysiska lärmiljöer och hur fritidshemslärare beskriver att de arbetar med att utforma och utveckla fritidshemmets miljö och i förlängningen vilka handlingserbjudanden detta kan möjliggöra för eleverna. Studien bygger på samtalspromenader med fritidshemslärare där de olika miljöerna filmats och där lärarna beskrivit sina intentioner med utformningen av dessa. 
Forskning och utveckling kategorier

Video research in language classrooms: activities and target language use in early language learning

2024-01-31
A compulsory foreign language in Finland starts now in Grade 1 instead of Grade 3. The change has forced teachers to adopt new teaching methods. As young learners are not yet literate, teaching should focus on oral skills and awareness of diversity. Video data from 19 early foreign language lessons of five English, German, or…
Forskning och utveckling kategorier

Re-engaging dialogue about the DAP debate: Implications for teacher education

2024-09-30
This exploratory paper contributes to the literature on European Union (EU) soft governance by discussing the recent EU policy initiative “Erasmus+ Teacher Academies” as a case of experimentalist governance. Asking what makes this initiative a case of experimentalist governance, the paper demonstrates how it constitutes an experiment in terms of governance as well as the…
Forskning och utveckling kategorier

Navigating open-source platforms in schools: an inquiry into changing teacher professionality

2024-09-10
The platformization of education is incrementally redefining the roles of teachers in schools by (re-)structuring professional practices. While most research has focused on how this occurs in the context of proprietary platforms, this article investigates how professionality is configured through open-source platforms, offering increased possibilities for platform customizability.
Forskning och utveckling kategorier

Popular boys, the ideal schoolboy, and blended patterns of masculinity for 10- to 11-year-olds in two London schools

2024-04-24
Generating data from small group interviews with 41 boys aged 10–11 years from two London schools in 2022, this paper contributes to the field of gender by introducing a new form of non-hegemonic and positive masculinity, which I am calling ‘blended’ masculinity, and which was the most common formation in each school.
Forskning och utveckling kategorier

Many truths, many knowledges, many forms of reason: Understanding middle-school student approaches to sources of information on the internet

2024-03-14
Sourcing information related to socio-scientific issues requires sophisticated literacies to read and evaluate conflicting accounts often signified by disagreement among experts, multiple solutions or misinformation. Much of the previous work exploring how young people approach conflicting information has tended to focus on students in the secondary and tertiary years, often taking an epistemic approach to…

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev

Prenumerera på Skolportens nyhetsbrev!

Vi ger ut kostnadsfria nyhetsbrev dagligen, veckovis och månadsvis. Breven sammanfattar nyheter och forskning inom olika områden.