Hoppa till sidinnehåll
Vetenskaplig tidskrift

Re-examining the functioning of educational markets: Does the private-subsidised sector contribute to school diversification?

Publicerad: 2024-03-14

Källa: British Educstional Research Journal

This article offers new empirical evidence regarding the limits of the premises of educational privatisation policies. Educational markets rely on the assumption that private participation has the potential to boost school diversification and open new educational opportunities for students from disadvantaged backgrounds.

Det här är Skolporten

Skolporten AB är ett politiskt, religiöst och fackligt obundet företag. Verksamhetens kärna är omvärldsbevakning och fortbildning riktad till de verksamma i skolan.

Omvärldsbevakning
Vi bevakar ett hundratal nyhetskällor, organisationer och myndigheter. Varje vardag publicerar vi de viktigaste skolnyheterna på vår webb samt sammanfattar dem i kostnadsfria nyhetsbrev. Vi bevakar även vetenskapliga artiklar och tidskrifter. Varje år intervjuar vi över 100 forskare som disputerar inom områden som är relevanta för förskola/skola. Du kan läsa våra forskningsintervjuer här.

Forskningsmagasin
Skolportens magasin lyfter fram och fördjupar sig i aktuell forskning med det övergripande syftet att stärka skolans vetenskapliga grund. Vår målsättning är att magasinet ska fungera som en inspirationskälla och bidra till att stärka förskolans och skolans utvecklingsarbete. Läs mer om Skolportens magasin här.

Fortbildning
Vi anordnar fortbildning för skolans lärare och ledare, både på distans och på plats. Ambitionen är att möta de behov som lärare och skolledare har i sin yrkesvardag genom att erbjuda konferenser och digitala kurser om aktuella skolfrågor.

Skolporten jobb
Vår jobbplattform är en mötesplats för arbetssökande och arbetsgivare. Aktuella tjänster utannonseras och arbetsgivare ges möjlighet att presentera sig. Sök lediga tjänster här.

Skolportens vision är att göra skillnad för de ungas lärande

Dela via: 

Relaterade artiklar

Forskning och utveckling kategorier

"Förädlingsvärde kommer drabba lärarkåren och eleverna negativt"

2023-12-11
Begreppet 'förädlingsvärde' hörs alltmer i den politiska debatten om skolan och flera aktörer ser det som ett nödvändigt mått för att säkerställa skolsystemets kvalitet och för att kunna hålla skolor ansvariga. Men att införa förädlingsvärde (ett mått av elevers kunskapsutveckling över tid) i vår nations skolsystem skulle vara ett oansvarigt experimenterande, varnar läraren Rickard Öman.
Forskning och utveckling kategorier

Lesson openings in Norwegian language arts: a study of how teachers start reading lessons in 8th grade classrooms

2024-04-24
This study contributes to the sparse research by asking: What characterizes the openings of 58 reading lessons in Norwegian language arts 8th grade classrooms? A key finding is that in most openings, the teachers make academic cognitive moves which help create an academic frame around students’ learning.
Forskning och utveckling kategorier

From responsibilities to accountabilities: school principals’ expected roles in composing inclusive schools since 1994

2024-10-29
In this paper, we examine the role of principals in making schools more inclusive, which means enabling joint learning of all students. The article draws on empirical investigations from 2700 pages of legal documents on how international policies have been handled in two particular national contexts, Germany and Norway. We regard, in particular, school principals’…
Forskning och utveckling kategorier

‘Help!? My students created an evil AI’: on the irony of speculative methods and design fiction

2024-09-09
This article contributes to moving forward current discourses about speculative methods by explaining how they can become critical in practice. It explores how the collaborative construction of speculative technological solutions (in this case relating to AI in education) can reveal an implicit acceptance of restricting imaginaries.
Forskning och utveckling kategorier

Examining trends in school segregation in compulsory and upper secondary education in Sweden: the showcase of an urban school market

2024-10-29
The aim of the study was to examine the trends in socioeconomic, ethnic, and academic segregation in compulsory and upper secondary education in the Gothenburg school market between 1998 and 2020.
Forskning och utveckling kategorier

“We help Germany create greater equality.” Logics and rationales in exporting ‘Scandinavian’ early childhood education and care

2024-01-09
This study targets hitherto largely understudied empirical processes and activities through which certain ideas and imaginaries are being commercialised and used by corporate actors in the global Early Childhood Education and Care (ECEC) industry. The aim is to analyse and critically discuss representations of the Scandinavian ECEC regime in the context of ECEC export.

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev

Prenumerera på Skolportens nyhetsbrev!

Vi ger ut kostnadsfria nyhetsbrev dagligen, veckovis och månadsvis. Breven sammanfattar nyheter och forskning inom olika områden.