Med värden i fokus. Om den didaktiska vad-frågan i pragmatiskt informerad undervisning i förskolan.
Källa: Nordisk barnehageforskning
Sedan undervisning fick en mer framträdande position i den svenska reviderade läroplanen för förskolan (Lpfö 18) har lärare i såväl förskola som förskollärarutbildning kämpat med att tolka konceptet. När 2011 års skollag trädde i kraft några år tidigare fick förskolans arbete med normer och värden en starkare ställning. Mot bakgrund av detta blir det intressant att studera båda dessa stärkta mandat – undervisning och värden
Det här är Skolporten
Skolporten AB är ett politiskt, religiöst och fackligt obundet företag. Verksamhetens kärna är omvärldsbevakning och fortbildning riktad till de verksamma i skolan.
Omvärldsbevakning
Vi bevakar ett hundratal nyhetskällor, organisationer och myndigheter. Varje vardag publicerar vi de viktigaste skolnyheterna på vår webb samt sammanfattar dem i kostnadsfria nyhetsbrev. Vi bevakar även vetenskapliga artiklar och tidskrifter. Varje år intervjuar vi över 100 forskare som disputerar inom områden som är relevanta för förskola/skola. Du kan läsa våra forskningsintervjuer här.
Forskningsmagasin
Skolportens magasin lyfter fram och fördjupar sig i aktuell forskning med det övergripande syftet att stärka skolans vetenskapliga grund. Vår målsättning är att magasinet ska fungera som en inspirationskälla och bidra till att stärka förskolans och skolans utvecklingsarbete. Läs mer om Skolportens magasin här.
Fortbildning
Vi anordnar fortbildning för skolans lärare och ledare, både på distans och på plats. Ambitionen är att möta de behov som lärare och skolledare har i sin yrkesvardag genom att erbjuda konferenser och digitala kurser om aktuella skolfrågor.
Skolporten jobb
Vår jobbplattform är en mötesplats för arbetssökande och arbetsgivare. Aktuella tjänster utannonseras och arbetsgivare ges möjlighet att presentera sig. Sök lediga tjänster här.
Skolportens vision är att göra skillnad för de ungas lärande
Skolnärvaro
Stockholm
Specialpedagogik i gymnasiet
Stockholm
Relaterade artiklar
Associations between having breakfast and reading literacy achievement among Nordic primary school students
Temporal trends and inequalities in school-related stress in three cohorts in compulsory school in Sweden
Lek och undervisning i förskolan: vad säger forskning och läroplan?
Råd om små barns skärmtid gör mer skada än nytta
Samtalegrupper for børn og unge i sorg eller skilsmisse – en international litteraturgennemgang af skolebaserede interventioner
Digitaliseringen i skolan och förskolan: Distraktion eller möjlighet?
"Skolan kan inte bara vara nyttig för individen"
Bokrecension: Åtta steg till bättre undervisning
God stämning på skolan i topp
“Låt läsupplevelser och boksamtal ta mera plats i skolan”
Lika värde nr 4, 2022
"Engelskan hotar på sikt sammanhållning och demokrati"
Relaterat innehåll
Senaste magasinen
Läs merSkolporten nr 6/2024
Skolporten nr 5/2024
Skolporten nr 4/2024
Skolporten nr 3/2024
Skolporten nr 2/2024
Nyhetsbrev
Prenumerera på Skolportens nyhetsbrev!
Vi ger ut kostnadsfria nyhetsbrev dagligen, veckovis och månadsvis. Breven sammanfattar nyheter och forskning inom olika områden.