Matematiska och etiska resonemang i förskolan – didaktisk modellering som intervention
I artikeln undersöks didaktiska val i undervisning där matematik och hållbar utveckling möts. Undervisningens syfte var att uppmuntra förskolebarn att kollektivt resonera kring fördelningsproblem.
Det här är Skolporten
Skolporten AB är ett politiskt, religiöst och fackligt obundet företag. Verksamhetens kärna är omvärldsbevakning och fortbildning riktad till de verksamma i skolan.
Omvärldsbevakning
Vi bevakar ett hundratal nyhetskällor, organisationer och myndigheter. Varje vardag publicerar vi de viktigaste skolnyheterna på vår webb samt sammanfattar dem i kostnadsfria nyhetsbrev. Vi bevakar även vetenskapliga artiklar och tidskrifter. Varje år intervjuar vi över 100 forskare som disputerar inom områden som är relevanta för förskola/skola. Du kan läsa våra forskningsintervjuer här.
Forskningsmagasin
Skolportens magasin lyfter fram och fördjupar sig i aktuell forskning med det övergripande syftet att stärka skolans vetenskapliga grund. Vår målsättning är att magasinet ska fungera som en inspirationskälla och bidra till att stärka förskolans och skolans utvecklingsarbete. Läs mer om Skolportens magasin här.
Fortbildning
Vi anordnar fortbildning för skolans lärare och ledare, både på distans och på plats. Ambitionen är att möta de behov som lärare och skolledare har i sin yrkesvardag genom att erbjuda konferenser och digitala kurser om aktuella skolfrågor.
Skolporten jobb
Vår jobbplattform är en mötesplats för arbetssökande och arbetsgivare. Aktuella tjänster utannonseras och arbetsgivare ges möjlighet att presentera sig. Sök lediga tjänster här.
Skolportens vision är att göra skillnad för de ungas lärande

Skolbibliotek
Stockholm

Tematiska projekt i fritidshemmet
Relaterade artiklar
Kids are behind in math because of covid-19. Here’s what research says could help
”Vi får lära oss helt nya sätt att tänka nu!”
Natural disciplinarians or learning from the job? The first two years of seven male teachers in Icelandic compulsory schools
Textuniversumkompetens hos yngre elever
Från strategisk anpassning till institutionell allians
Matematiskt självförtroende påverkar elevers engagemang
Ny utredning ska stoppa betygsinflation – examensprov kan införas
Hur kan lärare och elever förbättra utbildningen tillsammans? Demokratisk skolförbättring och betydelsen av lärares kollektiva vanor
Nu möts lärare och forskning: ”Ett utbyte av kunskap”
Så stärker man elevernas matematiska självförtroende
De undersöker om en robot kan väcka barns läslust
På väg mot kollektivt lärande – inom ramen församverkan mellan skola och universitet
Relaterat innehåll
Tydlighet banar väg för utveckling i förskolan
Senaste magasinen
Läs merSkolporten nr 1/2025
Skolporten nr 6/2024
Skolporten nr 5/2024
Skolporten nr 4/2024
Skolporten nr 3/2024
Nyhetsbrev

Prenumerera på Skolportens nyhetsbrev!
Vi ger ut kostnadsfria nyhetsbrev dagligen, veckovis och månadsvis. Breven sammanfattar nyheter och forskning inom olika områden.