Hoppa till sidinnehåll

Forskning

Forskning och utveckling

Vi bevakar forskningsnyheter inom utbildningsvetenskap. Varje år intervjuar vi ett 100-tal forskare som disputerar inom ämnet och samlar nyheter från tidningar och vetenskapliga tidsskrifter.

Lärarpanelens favorit: Komplexa processer i lärares lärande

18 december
Om lärares lärande ska upplevas meningsfullt är det viktigt att de själva får vara med och fatta beslut om kompetensutvecklingens innehåll. Då kan de utgå från verkliga problem som de upplever i undervisningen, konstaterar Peter Johannesson, vars avhandling har blivit utsedd till Lärarpanelens favorit.

Sociala tjänstehundar hjälper skolelever med problematisk frånvaro

16 december
Grundskoleelever med problematisk frånvaro som får träffa en social tjänstehund i skolan får bättre skolresultat, bättre psykiskt mående och minskad frånvaro. Det visar det preliminära resultatet av en studie från Sveriges lantbruksuniversitet (SLU) och Uppsala universitet.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med forskningsinstitutet Ifous.

Konferenser

Läs mer

Skolportens konferenser har ett starkt forskningsfokus. De innehåller en bredd av föreläsningar med inbjudna experter, riktade mot just din yrkesroll. Du väljer om du vill delta på plats under en till två dagar, eller via våra webbkonferenser. Där får du ta del av de inspelade föreläsningarna när det passar dig under en treveckorsperiod. Båda alternativen ger möjlighet att nätverka med föreläsare och kollegor från hela Sverige.

Några av våra kommande konferenser

AllaFskÅk F–3Åk 4–6Åk 7–9GyVux

Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling handlar till stor del om att vaska fram det som är intressant – inte om att plöja sig igenom hela texten från början till slut. Här hittar du några tips på hur du gör det.

Skolportens magasin

Skolporten är ett populärvetenskapligt forskningsmagasin med fokus på förskola och skola.

Skolportens magasin

Läs mer
Forskning och utveckling kategorier

Fritidshemmets bidrag till elevers måluppfyllelse: Ett omaka par eller en oreflekterad självklarhet?

19 december
Denna essä ger perspektiv på hur fritidshemmet som utbildningsinstitution och fritidspedagogisk undervisning kan kopplas till begreppet måluppfyllelse. Kritiska perspektiv på sådana kopplingar synliggörs i essän, följt av en analys av villkor som ändå framhåller fritidshemmets potential i detta avseende.
Forskning och utveckling kategorier

Skratt, gråt och beröring i socialt samspel: barns känslor och moraliska socialisation i förskolan

19 december
I förskolans verksamhet är barns emotionella uttryck som skratt, gråt och ilska en del av vardagen, och förskolepersonalens förhållningssätt till barns skilda emotionella uttryck skapar i sin tur en lokal moralisk agenda. Föreliggande artikel utgår från och sammanfattar ett videoetnografiskt forskningsprojekt där flera forskare har studerat och analyserat sociokulturella processer och kommunikativa praktiker i ett…

Betydningen av samspill mellom barn med og uten funksjonsnedsettelse i barnehagen

19 december
I denne artikkelen belyser vi samspill mellom barn med og uten funksjonsnedsettelse i barnehager og hva som kjennetegner samspill som dannet et fellesskap mellom barna. Vi bruker kvalitativ analyse fra observasjonsdata fra barna og intervjudata av ansatte i barnehagen for å belyse problemstillingen.

«Sånn må det være nå.» Barns handlingsrom i barnehager under koronapandemien

19 december
Strenge restriksjoner under koronapandemien transformerte barnehagers hverdagsliv, noe som medførte endringer i handlings- og samhandlingsmønstre. Artikkelen presenterer deler av et forskningsprosjekt om konsekvensene av pandemien for barnehagesektoren gjennomført i 2020/2022. 

Smittevern og biopolitikk i barnehagens hverdagsliv

19 december
Artikkelen omhandler barnehagens hverdagsliv under covid-19-pandemien. Oppmerksomheten rettes mot hvordan barna ble berørt av de nasjonale smitteverntiltakene barnehagene ble pålagt. Det empiriske materialet som ligger til grunn for artikkelen, er dagboknotater fra barnehageansatte nedtegnet i april, mai og juni 2020.
Forskning och utveckling kategorier

Children under two as co-constructors of their transition from home care to early childhood education and care

19 december
Only by observing and listening to children can we learn about their unique ways of understanding the world. This study explored the ways in which children under the age of two contributed to co-constructing their own transition process to an early childhood education and care (ECEC) setting and how their contributions were constructed by the…
Forskning och utveckling kategorier

Håndtering af kontroversielle emner i skole og dagtilbud. Erfaringer fra et efterkrigssamfund

19 december
Børn og unges hverdagsliv påvirkes i stigende grad af globale udfordringer og kriser, såsom klimaforandringer, racisme, krig og indvandring. Samtidig er lærere og pædagoger ofte usikre i forhold til og uforberedte på at håndtere disse følsomme emner og forsøger derfor at undgå dem. Denne artikel er baseret på kvalitative undersøgelser af børns hverdagsliv i et…

Midtveis i utdanningsløpet – barnehagelærerstudenters erfaringer med sammenheng og profesjonsinnretting

19 december
I denne studien undersøker vi studenters erfaringer med sammenheng og profesjonsinnretning i barnehagelærerutdanningen ved Universitetet i Sørøst-Norge (USN). Siden de nasjonale retningslinjene for utdanningen ble innført i 2012, er det ved USN gjort endringer underveis i organisering og sammensetning av fag og kunnskapsområder i bachelorprogrammet.
Forskning och utveckling kategorier

Stöttning i flerpartssamtal under förskollärarutbildning

19 december
Relationen mellan universitetsförlagd och verksamhetsförlagd utbildning har ofta lyfts som ett problem i olika former av lärarutbildning. En svårighet som identifierats är för studenterna att relatera forskningsbaserad kunskap till verksamhetsutövande. Denna relation studeras här i förskollärarutbildning genom att analysera hur studenterna stöttas i att gradvis ta över denna kunskap i flerpartssamtal vid praxisseminarier och examinationer…

Skolporten jobb

Se alla jobb

Nästa steg i din karriär!

Här hittar du din nya utmaning
Hitta ditt drömjobb idag

I samarbete med Ifous – innovation, forskning och utveckling i skolan, ger Skolporten verksamma i förskola och skola möjligheten att sprida sina goda erfarenheter och vara med och utveckla skolan.

Forskning och utveckling kategorier
FoU utvecklingskällor

Ökat läsande och lärande med aktionsforskning

20 december
Med aktionsforskningsmetoden GLL ökade elevernas intresse för både läsning och sitt eget lärande. Det visar Ann-Charlott Jubel, lärare i Älta rektorsområde i Nacka kommun, i sin utvecklingsartikel. Ann-Charlott Jubel. Varför ville du skriva en utvecklingsartikel? – Med det här arbetet vann jag Nacka kommuns kvalitetspris Fjädern, och i det ingår att skriva en utvecklingsartikel. Men…

Temaföreläsningar

Läs mer

Skolportens teman består av en till två inspelade föreläsningar samt diskussionsmaterial. Här fördjupar du dig inom en specifik fråga som rör din yrkesroll. Föreläsningarna är cirka 60 minuter långa och går att se när det passar dig under fem veckor. Licensen är individuell, kontakta oss för gruppbokning.

Några av våra kommande temaföreläsningar

AllaFskÅk F–3Åk 4–6Åk 7–9GyVux
Dela via: 

Nyhetsbrev