Kerstins uppsats: Vad hindrar och främjar ett deliberativt samtal i en elevstyrd diskussion?
Källa: Stockholms universitet
Kerstin Hudner Sidén är samhällskunskapslärare och har parallellt med sitt läraruppdrag deltagit i den ämnesdidaktiska forskarskolan. I december slutförde hon sin uppsats, där hon studerat elevstyrda diskussioner i samhällskunskapsundervisningen.
Det här är Skolporten
Skolporten AB är ett politiskt, religiöst och fackligt obundet företag. Verksamhetens kärna är omvärldsbevakning och fortbildning riktad till de verksamma i skolan.
Omvärldsbevakning
Vi bevakar ett hundratal nyhetskällor, organisationer och myndigheter. Varje vardag publicerar vi de viktigaste skolnyheterna på vår webb samt sammanfattar dem i kostnadsfria nyhetsbrev. Vi bevakar även vetenskapliga artiklar och tidskrifter. Varje år intervjuar vi över 100 forskare som disputerar inom områden som är relevanta för förskola/skola. Du kan läsa våra forskningsintervjuer här.
Forskningsmagasin
Skolportens magasin lyfter fram och fördjupar sig i aktuell forskning med det övergripande syftet att stärka skolans vetenskapliga grund. Vår målsättning är att magasinet ska fungera som en inspirationskälla och bidra till att stärka förskolans och skolans utvecklingsarbete. Läs mer om Skolportens magasin här.
Fortbildning
Vi anordnar fortbildning för skolans lärare och ledare, både på distans och på plats. Ambitionen är att möta de behov som lärare och skolledare har i sin yrkesvardag genom att erbjuda konferenser och digitala kurser om aktuella skolfrågor.
Skolporten jobb
Vår jobbplattform är en mötesplats för arbetssökande och arbetsgivare. Aktuella tjänster utannonseras och arbetsgivare ges möjlighet att presentera sig. Sök lediga tjänster här.
Skolportens vision är att göra skillnad för de ungas lärande
Skolnärvaro
Stockholm
Specialpedagogik i gymnasiet
Stockholm
Relaterade artiklar
Aktivt och medvetet jämställdhetsarbete
Högläsning öppnar dörren till naturkunskap
Forskarintervju: Tidig och intensiv insats hjälper elever att lära sig läsa och räkna
Björn Kindenberg: Generativ AI och generiska lärandeteorier – lärarprofessionen behöver mer kraftfulla teorier
Studiemotivation ur olika perspektiv - Utveckling och pedagogik med Caisa Skoglund
Filmen som skakar den sista muslimska skolan
"Vanligt att lärare i Karlstad utsätts för påtryckningar när det gäller betygsättning"
Stadig flere piger får 'matematikangst'
Lärarnas larm: Vi kan inte ge alla elever stöd
Vägen till frihet: Så fungerar skolan på anstalten
Personalkris stressar eleverna
Läs- och skrivutvecklingen tog fart med språksamlingar och barnens teckningar
Relaterat innehåll
Elevhälsa
Rektor i fokus
Ökat lärande och roligare på jobbet med tvålärarskap
Senaste magasinen
Läs merSkolporten nr 6/2024
Skolporten nr 5/2024
Skolporten nr 4/2024
Skolporten nr 3/2024
Skolporten nr 2/2024
Nyhetsbrev
Prenumerera på Skolportens nyhetsbrev!
Vi ger ut kostnadsfria nyhetsbrev dagligen, veckovis och månadsvis. Breven sammanfattar nyheter och forskning inom olika områden.