Jämlik digitalisering i skolan kräver inkluderande styrning
Källa: Umeå universitet
I sin avhandling, Skolans digitalisering i Sverige – Styrning och tolkning av policy i en decentraliserad utbildningskontext, har Ulrika Gustafsson undersökt hur den nationella digitaliseringsstrategin för skolväsendet, som gällde mellan 2017–2022, har tolkats och implementerats.
Det här är Skolporten
Skolporten AB är ett politiskt, religiöst och fackligt obundet företag. Verksamhetens kärna är omvärldsbevakning och fortbildning riktad till de verksamma i skolan.
Omvärldsbevakning
Vi bevakar ett hundratal nyhetskällor, organisationer och myndigheter. Varje vardag publicerar vi de viktigaste skolnyheterna på vår webb samt sammanfattar dem i kostnadsfria nyhetsbrev. Vi bevakar även vetenskapliga artiklar och tidskrifter. Varje år intervjuar vi över 100 forskare som disputerar inom områden som är relevanta för förskola/skola. Du kan läsa våra forskningsintervjuer här.
Forskningsmagasin
Skolportens magasin lyfter fram och fördjupar sig i aktuell forskning med det övergripande syftet att stärka skolans vetenskapliga grund. Vår målsättning är att magasinet ska fungera som en inspirationskälla och bidra till att stärka förskolans och skolans utvecklingsarbete. Läs mer om Skolportens magasin här.
Fortbildning
Vi anordnar fortbildning för skolans lärare och ledare, både på distans och på plats. Ambitionen är att möta de behov som lärare och skolledare har i sin yrkesvardag genom att erbjuda konferenser och digitala kurser om aktuella skolfrågor.
Skolporten jobb
Vår jobbplattform är en mötesplats för arbetssökande och arbetsgivare. Aktuella tjänster utannonseras och arbetsgivare ges möjlighet att presentera sig. Sök lediga tjänster här.
Skolportens vision är att göra skillnad för de ungas lärande
![](https://www.skolporten.se/app/uploads/2023/08/istock-1219449568-1280x853.jpg)
Skolnärvaro
Stockholm
![](https://www.skolporten.se/app/uploads/2023/08/banner-webb-specped-gym-320x320.jpg)
Specialpedagogik i gymnasiet
Stockholm
Relaterade artiklar
Mer digital läsförståelse behövs i skolan
Experimenting with AI in the classroom
Skoleelever får dårligere resultater når de gjør oppgaver på skjerm
Forskaren: ”Vi kan inte bara läsa tryckta texter”
Educational endeavors in a rural society –an example from a small community in Sweden
"Jämlik digitalisering i skolan kräver inkluderande styrning"
Ministern om ungdomarnas låga it-kunskaper: Ogenomtänkt digitalisering
P4 Örebro fälls för att ha likställt religiös tro med radikalisering
De undersöker om en robot kan väcka barns läslust
Lärarledd digitalisering - Möjligheter och förbehåll på tröskeln till ett nytt AI-landskap
Vad är egentligen beprövad erfarenhet?
Regeringen vill undersöka användningen av skärmar i skolan
Relaterat innehåll
Senaste magasinen
Läs merSkolporten nr 6/2024
Skolporten nr 5/2024
Skolporten nr 4/2024
Skolporten nr 3/2024
Skolporten nr 2/2024
Nyhetsbrev
![](https://www.skolporten.se/app/uploads/2023/06/nyhetsbrev-toppbild-1280x427.jpg)
Prenumerera på Skolportens nyhetsbrev!
Vi ger ut kostnadsfria nyhetsbrev dagligen, veckovis och månadsvis. Breven sammanfattar nyheter och forskning inom olika områden.