Examining trends in school segregation in compulsory and upper secondary education in Sweden: the showcase of an urban school market
The aim of the study was to examine the trends in socioeconomic, ethnic, and academic segregation in compulsory and upper secondary education in the Gothenburg school market between 1998 and 2020.
Det här är Skolporten
Skolporten AB är ett politiskt, religiöst och fackligt obundet företag. Verksamhetens kärna är omvärldsbevakning och fortbildning riktad till de verksamma i skolan.
Omvärldsbevakning
Vi bevakar ett hundratal nyhetskällor, organisationer och myndigheter. Varje vardag publicerar vi de viktigaste skolnyheterna på vår webb samt sammanfattar dem i kostnadsfria nyhetsbrev. Vi bevakar även vetenskapliga artiklar och tidskrifter. Varje år intervjuar vi över 100 forskare som disputerar inom områden som är relevanta för förskola/skola. Du kan läsa våra forskningsintervjuer här.
Forskningsmagasin
Skolportens magasin lyfter fram och fördjupar sig i aktuell forskning med det övergripande syftet att stärka skolans vetenskapliga grund. Vår målsättning är att magasinet ska fungera som en inspirationskälla och bidra till att stärka förskolans och skolans utvecklingsarbete. Läs mer om Skolportens magasin här.
Fortbildning
Vi anordnar fortbildning för skolans lärare och ledare, både på distans och på plats. Ambitionen är att möta de behov som lärare och skolledare har i sin yrkesvardag genom att erbjuda konferenser och digitala kurser om aktuella skolfrågor.
Skolporten jobb
Vår jobbplattform är en mötesplats för arbetssökande och arbetsgivare. Aktuella tjänster utannonseras och arbetsgivare ges möjlighet att presentera sig. Sök lediga tjänster här.
Skolportens vision är att göra skillnad för de ungas lärande
![](https://www.skolporten.se/app/uploads/2023/08/istock-1219449568-1280x853.jpg)
Skolnärvaro
Stockholm
![](https://www.skolporten.se/app/uploads/2023/08/banner-webb-specped-gym-320x320.jpg)
Specialpedagogik i gymnasiet
Stockholm
Relaterade artiklar
Governing early childhood education and care quality development among diverse private ECEC providers in Norway
Re-engaging dialogue about the DAP debate: Implications for teacher education
‘Sir, I don't know what I'm doing’: An investigation into the role of happy accidents in a secondary school art classroom
"Vi kallar det skolverkiska" - en studie av mötet mellan ett nationellt förbättringsinitiativ och en komplex förskolepraktik
Förskolan som ensemble Om metaforer för ökad förståelse av rektors pedagogiska ledarskap.
America’s kids are still behind in reading and math. These schools are defying the trend
A place for Basil Bernstein in the field: How applicable is Basil Bernstein’s theory of codes and social groups as a way of understanding educational inequity in upper secondary education in Iceland during the first year of the COVID-19 pandemic?
Private and state school pupils’ GCSE results are now the same, study finds
Temporal trends and inequalities in school-related stress in three cohorts in compulsory school in Sweden
Suspended secondary pupils in England ‘twice as likely to be out of work by 24’
The associations between mathematical skills, cognitive performance, and language background in elementary school children. A two-year follow-up study
A review and qualitative synthesis of the voices of children, parents, and school staff with regards to school attendance problems in the Nordic countries
Relaterat innehåll
Senaste magasinen
Läs merSkolporten nr 6/2024
Skolporten nr 5/2024
Skolporten nr 4/2024
Skolporten nr 3/2024
Skolporten nr 2/2024
Nyhetsbrev
![](https://www.skolporten.se/app/uploads/2023/06/nyhetsbrev-toppbild-1280x427.jpg)
Prenumerera på Skolportens nyhetsbrev!
Vi ger ut kostnadsfria nyhetsbrev dagligen, veckovis och månadsvis. Breven sammanfattar nyheter och forskning inom olika områden.