Betydningen av samspill mellom barn med og uten funksjonsnedsettelse i barnehagen
Källa: Tidsskriftet Barn
I denne artikkelen belyser vi samspill mellom barn med og uten funksjonsnedsettelse i barnehager og hva som kjennetegner samspill som dannet et fellesskap mellom barna. Vi bruker kvalitativ analyse fra observasjonsdata fra barna og intervjudata av ansatte i barnehagen for å belyse problemstillingen.
Det här är Skolporten
Skolporten AB är ett politiskt, religiöst och fackligt obundet företag. Verksamhetens kärna är omvärldsbevakning och fortbildning riktad till de verksamma i skolan.
Omvärldsbevakning
Vi bevakar ett hundratal nyhetskällor, organisationer och myndigheter. Varje vardag publicerar vi de viktigaste skolnyheterna på vår webb samt sammanfattar dem i kostnadsfria nyhetsbrev. Vi bevakar även vetenskapliga artiklar och tidskrifter. Varje år intervjuar vi över 100 forskare som disputerar inom områden som är relevanta för förskola/skola. Du kan läsa våra forskningsintervjuer här.
Forskningsmagasin
Skolportens magasin lyfter fram och fördjupar sig i aktuell forskning med det övergripande syftet att stärka skolans vetenskapliga grund. Vår målsättning är att magasinet ska fungera som en inspirationskälla och bidra till att stärka förskolans och skolans utvecklingsarbete. Läs mer om Skolportens magasin här.
Fortbildning
Vi anordnar fortbildning för skolans lärare och ledare, både på distans och på plats. Ambitionen är att möta de behov som lärare och skolledare har i sin yrkesvardag genom att erbjuda konferenser och digitala kurser om aktuella skolfrågor.
Skolporten jobb
Vår jobbplattform är en mötesplats för arbetssökande och arbetsgivare. Aktuella tjänster utannonseras och arbetsgivare ges möjlighet att presentera sig. Sök lediga tjänster här.
Skolportens vision är att göra skillnad för de ungas lärande
![](https://www.skolporten.se/app/uploads/2023/08/istock-1219449568-1280x853.jpg)
Skolnärvaro
Stockholm
![](https://www.skolporten.se/app/uploads/2023/08/banner-webb-specped-gym-320x320.jpg)
Specialpedagogik i gymnasiet
Stockholm
Relaterade artiklar
Utbildning borde spela roll – om förskollärares uppdrag att leda
Att skapa förutsättningar för elevers teoretiska arbete med bassystemet
”Svåra relationer går att jobba med”
Invisible leaders? Reviewing contemporary evidence about women leaders in education
Do schools that employ an inspector get better inspection grades?
Tullete og alvorlige voksne: Barns fortellinger om voksnes roller i lek i barnehage og skole
Praksisstudiets flerstemmighet: relasjoners betydning i profesjonskvalifisering
Prisvindende lærer styrker sine elevers selvværd med cykling
Ansatte i friluftsbarnehagen får en helt annen samtale med barna ute på tur enn når de er inne
Mellom skrifta og barnet – tre barnehagelærarar sine strategiar i høgtlesing av bildebøker med få ord og med fleire ord
Ansatt med redusert arbeidstid: "Jeg føler meg sterkere og har mye mer overskudd"
Store sosiale forskjeller mellom barn i barnehagen – og de øker i skolen
Relaterat innehåll
Senaste magasinen
Läs merSkolporten nr 6/2024
Skolporten nr 5/2024
Skolporten nr 4/2024
Skolporten nr 3/2024
Skolporten nr 2/2024
Nyhetsbrev
![](https://www.skolporten.se/app/uploads/2023/06/nyhetsbrev-toppbild-1280x427.jpg)
Prenumerera på Skolportens nyhetsbrev!
Vi ger ut kostnadsfria nyhetsbrev dagligen, veckovis och månadsvis. Breven sammanfattar nyheter och forskning inom olika områden.