Att bedöma undervisningskvalitet för barns utveckling och lärande i förskolan – Dimensioner av att mäta kvalitet utifrån ett dynamiskt systemperspektiv
Källa: Ifau
Syftet med denna rapport är att presentera ett ramverk för att bedöma undervisningskvalitet för barns utveckling och lärande i förskolan med särskilt fokus på stöttat lärande. (pdf)
Det här är Skolporten
Skolporten AB är ett politiskt, religiöst och fackligt obundet företag. Verksamhetens kärna är omvärldsbevakning och fortbildning riktad till de verksamma i skolan.
Omvärldsbevakning
Vi bevakar ett hundratal nyhetskällor, organisationer och myndigheter. Varje vardag publicerar vi de viktigaste skolnyheterna på vår webb samt sammanfattar dem i kostnadsfria nyhetsbrev. Vi bevakar även vetenskapliga artiklar och tidskrifter. Varje år intervjuar vi över 100 forskare som disputerar inom områden som är relevanta för förskola/skola. Du kan läsa våra forskningsintervjuer här.
Forskningsmagasin
Skolportens magasin lyfter fram och fördjupar sig i aktuell forskning med det övergripande syftet att stärka skolans vetenskapliga grund. Vår målsättning är att magasinet ska fungera som en inspirationskälla och bidra till att stärka förskolans och skolans utvecklingsarbete. Läs mer om Skolportens magasin här.
Fortbildning
Vi anordnar fortbildning för skolans lärare och ledare, både på distans och på plats. Ambitionen är att möta de behov som lärare och skolledare har i sin yrkesvardag genom att erbjuda konferenser och digitala kurser om aktuella skolfrågor.
Skolporten jobb
Vår jobbplattform är en mötesplats för arbetssökande och arbetsgivare. Aktuella tjänster utannonseras och arbetsgivare ges möjlighet att presentera sig. Sök lediga tjänster här.
Skolportens vision är att göra skillnad för de ungas lärande
Specialpedagogik i grundskolan
Stockholm
Yrkesutbildning för vuxna
Stockholm
Relaterade artiklar
Places, spaces and encounters with nature – socio-material discourses in Swedish preschools
”Pojkaktig” lek vid 7 års ålder kopplas till beteendeproblem och autistiska drag
Norm for lærertetthet sikrer ressurser, men er lite målrettet
Could the Netherlands crack the secret of language learning using this approach?
Hjälp eleverna att tänka algebraiskt
Att bedöma undervisningskvalitet i förskolan
”Föreslår inte förbud mot digital teknik”
Barns levnadsförhållanden 2023
Så kan man undervisa om komplexa hållbarhetsfrågor
Särskilt begåvade barn beskrivs på negativt sätt i skolan
Digitaliseringen i skolan och förskolan: Distraktion eller möjlighet?
Läs- och skrivutvecklingen tog fart med språksamlingar och barnens teckningar
Relaterat innehåll
Specialpedagogik i grundskolan
Rektor i förskolan
Tydlighet banar väg för utveckling i förskolan
Senaste magasinen
Läs merSkolporten nr 6/2024
Skolporten nr 5/2024
Skolporten nr 4/2024
Skolporten nr 3/2024
Skolporten nr 2/2024
Nyhetsbrev
Prenumerera på Skolportens nyhetsbrev!
Vi ger ut kostnadsfria nyhetsbrev dagligen, veckovis och månadsvis. Breven sammanfattar nyheter och forskning inom olika områden.