Debatt
Debatt
Senaste opinions- och debattartiklarna.
Senast publicerat
Läs fler nyheter här.Nyhetskategorier
Söderberg: Därför måste vi prioritera repetition och automatisering
Jag blev återigen påmind om vikten av att skapa tid för repetition och automatisering. Att eleverna får göra samma sak tillräckligt många gånger är avgörande för att tekniken ska sätta sig i händerna – även om det ibland känns som en kamp mot klockan, skriver slöjdläraren Eva Söderberg.
Nyhetskategorier
Grimm: Vårt jobb är att möta eleverna där de är – här och nu
Jag tänker att fritidshemmet ibland bara behöver vara en fristad från världen och verkligheten. En plats där barnen får bearbeta allt de möter. En plats där världen är vänlig och förstående, skriver rektorn och läraren i fritidshem Sofia Grimm.
”Svaga elever måste få extra undervisning i liten grupp”
Varje år lämnar 15 000 ungdomar grundskolan utan gymnasiebehörighet. Det är inte professionernas fel, utan systemets. Det behövs en grundläggande reform, med avstamp i 1969 års läroplan, baserad på försök med förstärkningsundervisning, skriver regeringens utredare Pontus Bäckström.
Nyhetskategorier
Replik: ”Halmgubbar om kognitionsvetenskap”
Det Fohlin tar upp är effekterna av att svensk skola är utsatt för en inre marknad av charlataner, som säljer neuromyter och påstådd kognitionsvetenskap”, skriver Agneta Gulz och Magnus Haake i en replik till Niclas Fohlins krönika.
Nyhetskategorier
”Mer kunskap om eleverna är inte farligt”
Ny informationsplikt i skolan kommer bli bra. Det skriver Jacob Sidenvall i en ledare.
Debatt: Avveckla de nationella proven på SFI
Avveckla de nationella proven i kursen Svenska för invandrare så snart som möjligt, skriver 13 SFI-lärare i en debattartikel.
Nyhetskategorier
”När ett fält vill innefatta ’allt’ blir gränserna suddiga”
Specialläraren Niclas Fohlin svarar Agneta Gulz och Magnus Haake: ”I ert svar approprierar ni allt som är bra och beprövat i skolan som kognitionsvetenskap, som om läraryrket och pedagogiken inte redan inrymmer dessa insikter.”
Nyhetskategorier
”Undervisningen försämras om den anpassas efter de nationella proven”
Det finns gott om vetenskapliga belägg för att prov som får stor betydelse för elevers betyg inverkar mer på undervisningen, skriver debattörerna i en replik.
Nyhetskategorier
”Brist på praktikplatser hotar kompetensförsörjningen”
Jag hade kö till flera av skolans yrkesprogram men tvingades säga nej till elever på grund av bristen på APL-platser, skriver Peter Varma, rektor på Praktiska gymnasiet Norrköping.
Nyhetskategorier
”Svenskar presterar på topp i kunskapsmätning”
Det är glädjande att vuxna i Sverige presterar mycket bra i den internationella studien PIAAC. Den väl utbyggda vuxenutbildningen är en viktig förklaring, skriver Hanna Cederqvist, Svenskt Näringsliv.
Nyhetskategorier
”Vi lärare har inte heller tid!”
Här har vi något vi måste reda ut. Ärendet är akut och kan inte vänta, skriver krönikören Maria Wiman efter fritidslärarens debattartikel om att rastvakta.
Nyhetskategorier
”L vill flytta fokus från nedskärningar i skolan”
Skolan behöver färre riskkapitalister, fler lärare och bättre stöd till dem som har det svårast. Det är socialdemokratisk skolpolitik, skriver Åsa Westlund (S) i en replik.
Boberg: Jag måste gå igång på en bok för att få eleverna att göra det
Böcker som jag kan locka mina elever att ta till sig. Böcker jag kan slå in som vackra presenter av lockelse. Dessa böcker är de böcker som jag får mina elever att inte bara läsa utan även säga: ”Kan jag få läsa lite till?” skriver läraren Karin Boberg.
Nyhetskategorier
Stolper: Alla elever förtjänar en Annelie
Ödmjuka Annelie, slitvargen som jobbar på i det tysta. Inte den som framhäver sig själv i första taget. Låt mig för evigt få ärva dina elever, skriver mellanstadieläraren Rebecca Stolper i en hyllningstext till lågstadieläraren Annelie.
Nyhetskategorier
”Studieteknik är nyckeln till att lyckas i matematik – inte läxhjälp”
Det är lätt att tro att läxhjälp är lösningen på alla problem. Men om vi verkligen vill hjälpa våra elever att lyckas, måste vi börja med att lära dem hur man lär sig, skriver läraren Setayesh Kormi Nouri.
Skolportens magasin
Skolporten är ett populärvetenskapligt forskningsmagasin med fokus på förskola och skola.