Betyg och bedömning
Betyg och bedömning
![](http://www.skolporten.se/app/uploads/2017/10/jakob-owens-91197-1280x855.jpg)
Betyg och bedömning väcker åsikter – håll dig uppdaterad inom ämnet med de senaste nyheterna.
Konferenser
Läs merUndervisa i artificiell intelligens
Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som planerar att undervisa i det nya gymnasieämnet artificiell intelligens! Programmet utgår från ämnets syftesbeskrivning och ger både forskningsfördjupning och praktiska verktyg för att du enklare ska kunna genomföra kurserna. Innehållet passar även dig som vill veta mer om AI i samband med undervisning generellt. Sommarerbjudande: 15% rabatt på din bokning när du anger rabattkod SOMMAR i bokningsformuläret!
Läs mer och boka din plats här!![](http://www.skolporten.se/app/uploads/2023/08/bild-webben-ai-1280x427.jpg)
Forskarintervjuer
![](http://www.skolporten.se/app/uploads/2024/06/maria_walla_img_profilsidan-720x675.jpg)
Forskning och utveckling kategorier
Risk att matematiskt innehåll hamnar i bakgrunden i förskoleklass
Bristen på fokus av tidig taluppfattning i det svenska bedömningsmaterialet för matematik i förskoleklass riskerar att få negativa konsekvenser för eleverna. Det menar Maria Walla som forskat om likvärdig bedömning och undervisning i förskoleklassens matematik.
![](http://www.skolporten.se/app/uploads/2024/05/img_21231-636x720.jpeg)
Forskning och utveckling kategorier
Elever om idrott och hälsa: ”Viktiga kunskaper betygsätts inte”
Eleverna tycker att idrottsämnet bidrar med både generiska kunskaper och ämneskunskaper, men anser att det endast är de senare som ligger till grund för betyget. Det visar Nina Westrin Modell i sin avhandling.
![](http://www.skolporten.se/app/uploads/2024/04/tobias-jansson-1-568x720.jpeg)
Forskning och utveckling kategorier
Starkt fokus på att täcka in betygskriterier
Lärares bedömningar inom samhällskunskapsämnet präglas till stor del av summativ bedömning, visar Tobias Janssons avhandling.
![](http://www.skolporten.se/app/uploads/2024/02/charlotta-ronn.-foto-gun-wallius-704x720.jpeg)
Forskning och utveckling kategorier
Elevers strategier för att hjälpa varandra
När elever har informella strategier för att hjälpa varandra med skoluppgifter utan lärarnas vetskap blir det väldigt svårt för lärarna att göra korrekta bedömningar och sätta rätt betyg. Det konstaterar Charlotta Rönn som forskat i ämnet.
![](http://www.skolporten.se/app/uploads/2024/02/bjorn_boman.jpeg)
Forskning och utveckling kategorier
Flit är viktigare än socioekonomi
Högstadieelevers skolresultat har ett starkt samband med deras kognitiva förmåga, följt av icke-kognitiva förmågor som koncentration, självbild och en tilltro till att det går att lyckas om man anstränger sig. Detta påverkar resultaten mer än familjebakgrunden, visar Björn Bomans avhandling.
![](http://www.skolporten.se/app/uploads/2023/02/helena-sjunnesson-720x675.jpg)
Forskning och utveckling kategorier
Externa bedömningar leder sällan till förändringar i undervisningen
Klassrumsbedömningar i form av nationella bedömningar, eller bedömningar som huvudmannen beslutat om, blir ett verktyg för att identifiera elever i behov av stöd. Men detta leder sällan till förändringar i undervisningen, visar Helena Sjunnesson i sin avhandling.
![Anna-Marie Csöregh](http://www.skolporten.se/app/uploads/2022/11/anna-mariecsoregh.jpeg)
Forskning och utveckling kategorier
Lärarstudenter behöver diskutera bedömning i engelskämnet
Mer diskussion under lärarutbildningen om bedömning och betygssättning i engelskämnet kan stärka studenterna och skapa en mer jämlik bedömning. Det visar Anna-Marie Csöreghs avhandling i ämnet.
![](http://www.skolporten.se/app/uploads/2022/03/cristian-bortes.jpg)
Forskning och utveckling kategorier
Psykiatriska diagnoser slår hårt mot elevers betyg
Elever med en psykiatrisk diagnos har betydligt sämre skolresultat än de som inte har någon diagnos. Den diagnos som slår absolut hårdast är adhd, och det gäller både flickor och pojkar, visar Cristian Bortes i sin avhandling.
Skolporten jobb
Se alla jobb![](http://www.skolporten.se/app/uploads/2023/08/jobb-huvudbild-ljus-1280x854.jpg)
![](http://www.skolporten.se/app/uploads/2017/05/stockholm-300.png)
Stockholm stad, Stockholms län12 timmar
Administrativ chef till hösten på Sjöviksskolan
Läs mer på Skolporten Jobb![](http://www.skolporten.se/app/uploads/2017/05/stockholm-300.png)
Stockholm stad, Stockholms län4 dagar
Speciallärare till anpassad grundskola.
Läs mer på Skolporten Jobb![](http://www.skolporten.se/app/uploads/2017/05/stockholm-300.png)
Stockholm stad, Stockholms län1 vecka
Förstelärare i specialpedagogik till anpassad grundskola
Läs mer på Skolporten Jobb![](http://www.skolporten.se/app/uploads/2017/05/stockholm-300.png)
Stockholm stad, Stockholms län1 vecka
Speciallärare/ pedagog till regional särskild undervisningsgrupp
Läs mer på Skolporten JobbFler nyheter
Fler nyheter om betyg”Betyget F är ett nödvändigt ont”
Man blir inte utkastad från skolan till ett hårt liv utan några andra chanser, skriver Alfons Carlsson om betydelsen av betyget F.
Nyhetskategorier
Här är vägarna till vässade betyg
I runda slängar 100 000 studenter lämnar nu gymnasiet med mer eller mindre bra resultat i bagaget. Men svaga eller till och med underkända gymnasiebetyg behöver inte vara en katastrof. Det mesta går att reparera.
Nyhetskategorier
”De nationella proven är ett lotteri för eleverna”
Betyget sätts ofta utifrån elevens resultat på de nationella proven. Några timmar per ämne som i praktiken kan avgöra slutbetyget. Elever blir stressade, får inte ha en dålig dag. Lärare är spända, det gäller att deras elever presterar. Rektorn är förväntansfull, ett bra resultat höjer skolans status, skriver Gunnar Iselau, tidigare undervisningsråd vid Skolverket.
Nyhetskategorier
Sara Bruun: ”Skrota dagens betygssystem”
Dagens betygssystem bör skrotas. Det menar språkläraren Sara Bruun. ”Dessutom behövs det kraftiga satsningar på lågstadiet som gör att barnen i tid lär sig att läsa och skriva”.
Nyhetskategorier
Lärare pressas att höja betyg: ”Det har blivit norm”
Lärare pressas av elever, föräldrar och skolledare att höja betygen. ”Påverkan på betygssättande lärare är så utbredd att den nästan blivit norm”, säger läraren Cecilia Warnholtz.
Nyhetskategorier
Skolinspektionen om betygen: Mycket allvarligt
Det brister i skolors betygssättning, visar Skolinspektionen i en kritisk rapport. ”Det är mycket allvarligt om elever får felaktiga betyg”, säger utredaren Amanda Lindqvist.
Nyhetskategorier
”Kompletteringar av betyg skadar likvärdigheten”
Kompletteringsivern inför betygssättningen skadar likvärdigheten i bedömningen – och ökar lärarnas arbetsbelastning. Det skriver gymnasielärarna William Malmsten och Emil Tidlund.
Skolportens magasin
![](http://www.skolporten.se/app/uploads/2023/08/image-1280x640.jpeg)
Skolporten är ett populärvetenskapligt forskningsmagasin med fokus på förskola och skola.