Avhandlingar
Avhandlingar

Aktuella avhandlingar om skola och utbildning.
Senaste avhandlingarna
Läs flerStriden om den högre utbildningen: En socioretorisk studie av remissyttranden inför svenska högskolereformer 1969–2007
Moa Lindqvist har forskat om hur svenska lärosäten och samhällsaktörer har definierat och motiverat den högre utbildningens idé och funktion från slutet av 1960-talet till början av 2000-talet.
Förhistorisk tid i skolan: Historiekulturella, arkeologiska och didaktiska perspektiv på läroböcker, undervisningsfilm och platsbesök cirka 1900—2020
Vilken kunskap om förhistorisk tid förmedlas i skolans undervisningsresurser och hur väl stämmer den överens med samtida arkeologisk forskning? Det är en av frågorna som Lena Almqvist Nielsen utforskar i sin avhandling.
Rum, resurser och relationer: möjligheter och begränsningar i fritidshemmets fysiska lärmiljö
Christina Grewell har undersökt hur den fysiska lärmiljön i svenska fritidshem formar elevers och personals möjligheter till delaktighet, inflytande och autonomi.
Konferenser
Annons

Matematiksvårigheter i högstadiet och gymnasiet
Webbkonferens
Välkommen till Skolportens webbfortbildning för dig som möter elever i matematiksvårigheter. Ta del av aktuell forskning…
Children’s, parents’ and school nurses’ perspectives on HPV vaccination
Eva Runngren har forskat om barns, föräldrars och skolsköterskors perspektiv på HVP-vaccination.
Children subjected to family violence: a retrospective study of life situation and trauma-focused treatment
Med fokus på barnens egna upplevelser, har Maja Onsjö undersökt hur barn och unga med erfarenheter av våld i familjen upplevt de insatser de erbjudits inom BUP.
Forskning och utveckling kategorier
Locating, Constructing, and Disciplining Self and Other: A Discourse Ethnography of Civic Orientation in Sweden
Simon Bauer har forskat om samhällsorientering inom det så kallade Etableringsprogrammet för nyanlända.
Didaktiskt samarbete för stöttning av flerspråkiga elevers språk- och kunskapsutveckling
Christa Roux Sparreskog vill med sin forskning fördjupa förståelsen av didaktiskt
samarbete för att stödja flerspråkiga elevers språk- och kunskapsutveckling.
Forskning och utveckling kategorier
Uppkopplad mot världen: Om unga med intellektuell funktionsnedsättning och deras erfarenheter av sociala aktiviteter på internet
Åsa Borgström har bland annat undersökt negativa erfarenheter på internet bland unga med intellektuell funktionsnedsättning.
Historieundervisning i en tid av migrationspräglad mångfald. Lärares didaktiska överväganden
Simon Lundberg har forskat om historielärares didaktiska överväganden i klassrum präglade av en kulturell och etnisk mångfald.
Play-responsive teaching: Navigating semiotic repertoires and digital technologies in early childhood education and care
Hur kan flerspråkiga barns deltagande stödjas i aktiviteter med digital teknik i förskolan? Det är en av frågorna som Sofije Shengjergji utforskar i sin avhandling.
Motorisk planering vid autism och i typisk utveckling under tidig skolålder
Anna Bäckström har forskat om utveckling av motorisk planering hos barn i tidig skolålder, både hos barn som följer en typisk utveckling och hos barn med autism.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med forskningsinstitutet Ifous.
Skolportens magasin
Skolportens magasin
Läs merKonferenser
Läs mer
Skolportens konferenser har ett starkt forskningsfokus. De innehåller en bredd av föreläsningar med inbjudna experter, riktade mot just din yrkesroll. Du väljer om du vill delta på plats under en till två dagar, eller via våra webbkonferenser. Där får du ta del av de inspelade föreläsningarna när det passar dig under en treveckorsperiod. Båda alternativen ger möjlighet att nätverka med föreläsare och kollegor från hela Sverige.