IT-kunniga lärare utnyttjas av skolledning
Född 1958
i Örebro
Disputerade 2014-09-26
vid Mittuniversitetet
Från datasal till en-till-en. En studie av lärares erfarenheter av digitala resurser i undervisningen
Många skolor satsar stort på digital teknik – men brister i stöd till lärare om hur digitala resurser kan användas i undervisningen. Det visar Ann-Katrin Persellis avhandling.
Varför blev du intresserad av ämnet?
– Jag har jobbat mycket som skolbibliotekarie och där väcktes funderingar om hur lärare använder sig av skolbibliotekens databaser. Jag upptäckte att det fanns en hel del fördomar om att lärare inte har kunskap att utnyttja skolbibliotekets resurser. Jag ville med min forskning ta reda på hur det faktiskt låg till.
Vad handlar avhandlingen om?
– Om gymnasielärares erfarenhet av att använda digitala resurser, såsom datorer, internet, databaser, appar, ipads och liknande. Jag har genom så kallade medföljande observationer följt fyra gymnasielärare i ämnet samhällskunskap på två skolor både i och utanför klassrummet.
Vilka är de viktigaste resultaten?
– Dessa fyra lärare hade väldigt olika förhållningssätt och erfarenheter av digitala resurser. Två av dem var mycket IT-kunniga, den ena använde sig ofta av skolans IT-plattform, medan den andra arbetade mycket med gratisprogram från nätet. De övriga två undervisade mer traditionellt, en av dem strömmade ibland ned någon film. Båda skolorna satsade stort på att ge en dator till varje elev, men hade ingen strategi för vidareutbildning av lärarna om hur digitala resurser kan användas. Kunskap och intresse i dessa frågor var något som lärarna förutsattes ha eller skaffa sig på egen hand.
– Resultatet blev att de IT-kunniga lärarna ofta fick hjälpa kollegor, både med att hitta exempelvis gratisprogram och sedan visa hur de skulle användas. Det gick så långt att en IT-kunnig lärare kände sig utnyttjad eftersom det gick ut över den egna undervisningstiden.
Vad överraskade dig?
– Min studie tydliggör att lärare har olika didaktiska förhållningssätt, vilket påverkar deras användning av digitala resurser. Det innebär att lärare behöver olika typer av fortutbildning i dessa frågor, men också någon form av pedagogisk IT-central.
Vem har nytta av dina resultat?
– Jag vänder mig till skolledning, bibliotekarier och till dem som producerar digitala läromedel, men också till lärare.