Hoppa till sidinnehåll
Specialpedagogik

The Role of Working Memory Capacity in Auditory Distraction

Publicerad:2010-06-10
Uppdaterad:2012-03-28
Författare

Patrik Sörqvist

Opponent

Professor Jerker Rönnberg, Linköpings universitet

Disputerat vid

LTU – Luleå Tekniska universitet

Disputationsdag

2010-06-04

Titel (eng)

The Role of Working Memory Capacity in Auditory Distraction

The Role of Working Memory Capacity in Auditory Distraction

The basis of individual differences in susceptibility to auditory distraction has been a research field largely ignored. The current work presents four studies demonstrating that individual differences in working memory capacity (WMC) are related to the magnitude of auditory distraction. The first three reports showed that high WMC attenuates the effects of speech and aircraft noise on reading comprehension and prose memory. The fourth report showed that high WMC attenuates the power of unexpected sound stimulation to capture our attention, but not the interference from changing-state sound streams to seriation processes.Furthermore, the first and the second report showed that the capacity to exclude new, potentially relevant but ultimately irrelevant, materials from memory underlies the relationship between WMC and the effects of speech on reading comprehension/prose memory. Based on these results, a new perspective of WMC called the ”sub-process view” was developed, according to which WMC is a compound of functionally distinct subprocesses: some of which are related to auditory distraction. Ten years ago it was not at all clear if cognitive-control processes play a role in auditory distraction, but the studies reported in this thesis strongly suggest that cognitive-control – as reflected in WMC -constitutes a fundamental basis of individual differences in susceptibility to auditory distraction.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Fritidshem

Skolportens konferens för dig som arbetar i fritidshem! Ta del av föreläsningar om bland annat tillgängliga lärmiljöer och hur man kan arbeta förebyggande mot våld och kränkningar! Delta på plats i Stockholm 4 februari eller digitalt via webbkonferensen 11 februari–4 mars. Läs mer och boka via skolporten.se!
Läs mer och boka
Åk F–6
4 feb 2025
Digital temaföreläsning

Matematikångest

Skolportens digitala temaföreläsning för dig som vill lära dig mer om matematiksvårigheter ur ett kognitionspsykologiskt perspektiv. Vad är matematikångest, och hur bemöter vi det på bästa sätt? Föreläsningen finns tillgänglig mellan 28 oktober och 2 december 2024.
Läs mer och boka
Åk 4–Vux
11 nov – 16 dec
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev