Hoppa till sidinnehåll
Favorit

What is taught and what is learned. Professional insights gained and shared by teachers of mathematics

Publicerad:2010-06-10
Uppdaterad:2012-03-28
Författare

Angelika Kullberg

Disputerat vid

GU – Göteborgs universitet

Disputationsdag

2010-08-27

Titel (se)

Vad lär eleverna och vad görs möjligt för dem att lära? – Professionella insikter om undervisning och lärande funna och delade av lärare i matematik

Titel (eng)

What is taught and what is learned. Professional insights gained and shared by teachers of mathematics

Institution

Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

Vad lär eleverna och vad görs möjligt för dem att lära? – Professionella insikter om undervisning och lärande funna och delade av lärare i matematik

Denna avhandling har tillkommit utifrån ett intresse av att bättre förstå relationer mellan undervisning i matematik och elevers lärande. Marton et al. (2004) menar att om man har för avsikt att förbättra elevernas möjlighet att lära, så måste man ta hänsyn till vad eleverna skall lära och den förmåga de skall utveckla. Flera forskare anser att det som eleverna skall lära innehållet i undervisningen har åsidosatts inom forskning och skolutveckling på senare år och istället har elevens lärande och sökande efter kunskap på egen hand betonats (Hiebert et al., 1997; Lobato et al., 2005). Lärarens betydelse för elevernas lärande har tonats ned, vilket enligt Chazan och Ball (1999) kan ha hindrat lärare från att ta en aktiv roll i elevernas lärande. I avhandlingen görs antagandet att lärarens undervisning påverkar elevernas lärande (Nuthall, 2004). Avhandlingen undersöker vad eleverna lär utifrån den undervisning som eleverna erbjuds. Utgångspunkten för avhandlingen är tidigare studier, genomförda av lärare som arbetat tillsammans med att systematiskt studera sin undervisning, genom att försöka ta reda på vad eleverna behöver få möjlighet att erfara för att lära sig det som lärarna avsett. Studierna prövar om denna kunskap, funnen av lärare i en situation, kan kommuniceras och användas av andra lärare. I avhandlingen analyseras två studier om lärande i matematik, en om rationella tal och en om addition och subtraktion av negativa tal.

What is taught and what is learned. Professional insights gained and shared by teachers of mathematics

The aim of the thesis is to contribute to knowledge about relationships between teaching and learning in school. The framework used in this research, variation theory, states that, to improve student learning, attention must be paid to what is being learned, the capability that is to be improved and the features (critical features) that it is necessary for the learner to discern. The studies reported here focus on the significance of critical features and are based on two learning studies in mathematics, one of the density of rational numbers and one of the addition and subtraction of negative numbers. In a learning study, teachers work together with design, analysis and revision of their teaching of a single lesson with the aim of enhancing students learning by gaining insight about features that are assumed to be critical and enacting them in their teaching. The question answered in this research is whether the insight gained in the learning studies about critical features can be shared by other teachers and used to enhance other students learning. Two studies based on the previous studies were carried out together with a total of eight teachers and sixteen groups of students. Each teacher enacted two lessons with different conditions in terms of the critical features made use of. The lessons were video recorded and analysed with respect to which critical features were enacted in the lessons and what the students learned as indicated in pre and post tests. It is suggested that the critical features were transferable in two regards, in terms of student learning and in terms of a means of communication that could be shared among teachers. It was indicated that the critical features that were enacted in the teaching constrained what it was possible to experience in the classroom and what students learned. What was taught seemed to be reflected in what the students learned. Furthermore, the analysis indicates that it was not sufficient to simply name the critical features to the students; it seems that they must be discerned in order for learning to take place. It was found that the teachers made use of the critical features that were identified by other teachers in a learning study as a means to plan and teach lessons. This suggests that teachers can make use of the notion of critical features in their own teaching to enhance student learning.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Fritidshem

Skolportens konferens för dig som arbetar i fritidshem! Ta del av föreläsningar om bland annat tillgängliga lärmiljöer och hur man kan arbeta förebyggande mot våld och kränkningar! Delta på plats i Stockholm 4 februari eller digitalt via webbkonferensen 11 februari–4 mars. Läs mer och boka via skolporten.se!
Läs mer och boka
Åk F–6
4 feb 2025
Digital temaföreläsning

Matematikångest

Skolportens digitala temaföreläsning för dig som vill lära dig mer om matematiksvårigheter ur ett kognitionspsykologiskt perspektiv. Vad är matematikångest, och hur bemöter vi det på bästa sätt? Föreläsningen finns tillgänglig mellan 28 oktober och 2 december 2024.
Läs mer och boka
Åk 4–Vux
11 nov – 16 dec
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev