Professional development. The experiences among primary school teachers in Tanzania
Kontinuerlig professionell utveckling kan förbättra undervisningens kvalitet. Det visar Mary Vincent Sokos forskning om grundskolor i Tanzania.
Mary Vincent Soko
Åbo Akademi
2014-12-16
Professional development. The experiences among primary school teachers in Tanzania
Department of Education
Abstrakt
Det övergripande syftet med studien var att undersöka klasslärares erfarenheter av omständigheter som upplevts begränsa arbetet och vidtagna åtgärder för att förbättra arbetet efter genomgånget fortbildningsprogram för pedagogisk kvalitetsutveckling. Forskningsintresset var således inriktat på att fördjupa förståelsen av lärares erfarenheter av hinder i arbetet och av deras erfarenheter av åtgärder som vidtagits för att utveckla undervisningen. Studien genomfördes bland grundskolelärare i Shinyanga-distriktet i Tanzania.
Analysen utgick från följande två forskningsfrågor: Vad upplever lärarna som hinder för sitt arbete? Hur har lärarna förbättrat sin undervisning efter att ha genomgått fortbildningskurser? Studiens teoretiska bakgrund är inriktad på ramfaktorer som begränsar och öppnar för möjligheter i lärares arbete och yrkesutveckling. Forskningen var kvalitativ med en fenomenologisk ansats och halv-strukturerade intervjuer, observationer och videofilmning användes för att samla in data. Fyrtio erfarna grundskolelärare från tio grundskolor deltog i studien. Svaren på den första forskningsfrågan tyder på att lärarna möter många hinder i sitt arbete. Kategorierna interaktion, miljö och yrkesroll identifierades som förklaringar på begränsningar i yrkesutövningen. De mest kritiska faktorer som lärarna identifierade var undervisningen i stora klasser och otillräckliga läromedel. Svaren på den andra forskningsfrågan visar att lärarnas åtgärder för att förbättra sitt arbete påverkades gynnsamt av fortbildningsaktiviteter. Tre huvudkategorier som inkluderade utvidgad interaktion, utökad användning av miljön och utvecklad yrkesroll identifierades. Den kunskap som genererats är av generell betydelse för att synliggöra lärares utmaningar i undervisningen och för att visa på vikten av professionell utveckling. Resultaten tyder på att kontinuerlig professionell utveckling kan förbättra undervisningens kvalitet.
Professional development. The experiences among primary school teachers in Tanzania
The overall aim of the study was to explore primary school teachers’ experiences of constraints to their work, and actions taken for improvement after undergoing in-service courses in the Education Quality Improvement through Pedagogy program. The research interest was thus to deepen the understanding of teachers’ experiences of constraints to their work and experiences of actions taken to improve classroom actions. In order to achieve this ambition, the study was conducted with primary school teachers in Shinyanga district-Tanzania.
Two research questions guided the study: What do teachers experience as constraints to their work? The second: How have teachers improved their classroom actions after undergoing professional development courses? The theoretical framework of the study is centred on limiting and enabling frames on teachers’ work and professional development. In order to understand the classroom situations, qualitative research was designed applying a phenomenological approach with semi-structured interview, observation and videotaping to collect data. Forty experienced primary school teachers from ten primary schools participated in the study.
The results of the first research question indicate that teachers face many constraints in their work. Three categories identified as interactional, environmental and professional role constraints. The most critical experienced by all teachers is teaching in large classes and inadequate teaching and learning materials. The results of the second research question show that teachers’ actions taken for improving their work were influenced by professional development activities. Three main categories including expanded interaction, expanded use of environment and expanded professional roles were identified.
Generally, the knowledge generated is relevant for viewing teachers’ experiences of the challenges they encounter in teaching and the importance of professional development beyond the sampled respondents. The results suggest that constant provision of teachers’ professional development could improve teaching performance.