Cirkusaktiviteter kan främja elevers inflytande, kreativitet och språk
Genom att arbeta med cirkus i idrott och hälsa kan elever få öva på att utöva inflytande och vara kreativa, samtidigt som de utvecklar sina språkkunskaper. Det visar Matilda Lindbergs avhandling.
Bor i Malmö
Född år 1987
Disputerade 2024-09-27
vid Malmö universitet
Exploring ways of empowering pupils in physical education through circus. An action research project
Varför blev du intresserad av ämnet?
− Jag är lärare i idrott och hälsa, svenska och teater och har också lärarbehörighet i cirkus. När jag var nyutexaminerad lärare jobbade jag några månader på en skola i England och ett av uppdragen var att inspirera elever att lära sig mer om olika kulturer och lära sig olika språk. Jag anordnade en cirkusgrupp som aktivitet på lunchen, där vi kombinerade cirkus och svenska språket. Det var väldigt spännande och jag var nyfiken på att utforska hur språk och rörelse kan vävas ihop.
Vad handlar avhandlingen om?
− Om hur man kan öka barns inflytande, främja språket och jobba med kreativitet i högre utsträckning. I avhandlingen har jag undersökt hur man kan utforska sätt att främja empowerment, eller egenmakt, bland barn och unga i idrott och hälsa med hjälp av cirkusaktiviteter. Det fina med cirkus är att den har en bredd av aktiviteter och oftast en avsaknad av tävlingsmoment. Cirkus är väldigt utforskande och handlar mycket om att uttrycka sig på olika sätt med kroppen. Idrott och hälsa är ett ämne som är väldigt lärarcentrerat där barn sällan har möjlighet att vara med och påverka. Forskning visar också att det är mycket tävling, prestation och bollspel. Med mitt projekt ville jag utmana det sättet att undervisa på och föreslå en förändring av undervisningen i idrott och hälsa.
− Jag har jobbat nära en grupp tioåriga barn och deras lärare i idrott och hälsa i ett aktionsforskningsprojekt. Vi har tillsammans under tio cirkuslektioner utforskat rörelser och undersökt hur man kan använda material på olika sätt. Vi fördjupade oss också i hur språket kan vävas in i olika övningar och hur man kan arbeta för att främja delaktighet och kreativitet och väva ihop det med rörelse. Enligt läroplanen ska skolan stimulera elevers kreativitet och initiativförmåga. Forskning visar, och det är också min upplevelse, att det inte görs så mycket i idrott och hälsa.
Vilka är de viktigaste resultaten?
− När det gäller att öka elevers inflytande i idrott och hälsa är ett resultat att eleverna tyckte det var roligt men också svårt. Vissa tyckte att det kändes väldigt fritt att få vara med och bestämma men andra elever ville att jag skulle säga till dem vad de skulle göra. Det visar att elever behöver träna på att utöva inflytande och att olika elever utövar inflytande i olika grad. För att eleverna ska få utöva inflytande måste läraren bjuda in eleverna att vara med och bestämma. För att det ska vara möjligt måste läraren också släppa lite på kontrollen och omfamna risken av att veta exakt vad som kommer hända i förväg. Det kan vara svårt eftersom det finns olika normer i skolan för hur undervisning brukar gå till. Men om jag vill att eleverna ska vara delaktiga så måste jag också skapa rum för dem att få vara det.
− Resultatet visar också att tid krävs när språket står i fokus, för att säkerställa att alla elever kan ta del av och utveckla kunskap. Det inkräktade ibland på elevernas möjlighet att vara fysiskt aktiva. Min ambition var att eleverna skulle stimuleras att själva uttrycka sig på olika sätt och fastän jag strävade efter att öka deras användning av verbalt språk blev det ändå jag själv som ibland upptog för mycket av taltiden. När eleverna intervjuades fick de reflektera kring detta, och jag kunde göra förändringar i undervisningen för de resterande cirkuslektionerna.
− Sammanfattningsvis visar mina resultat att idrott och hälsa kan fungera som en plattform för barn att vara kreativa, utveckla sina språkkunskaper och utöva inflytande. Men det bygger på att läraren skapar möjligheter för det.
Idrott och hälsa kan fungera som en plattform för barn att vara kreativa, utveckla sina språkkunskaper och utöva inflytande. Men det bygger på att läraren skapar möjligheter för det.
Matilda Lindberg
Vad överraskade dig?
− Elevernas initiativ och förslag på olika cirkustrick överraskade mig, det var spännande för mig som har hållit på länge med cirkus. En av metoderna jag använde var videoobservation, och när jag i efterhand tittade på videoinspelningarna kände jag att det som jag upplevde som kaotiskt i stunden också visade på massor av kreativa initiativ, kunskaper och lärande från eleverna. Jag blev då överraskad över att det pågick mer lärande än jag kanske först hade trott.
Vem har nytta av dina resultat?
− Framför allt de som undervisar i idrott och hälsa. Avhandlingen ger konkreta exempel som man kan inspireras av och prova i den egna verksamheten. Min forskning kan också ge värdefulla insikter och perspektiv för andra pedagoger när det gäller just undervisning som främjar barns empowerment.