Hoppa till sidinnehåll
Förskola

Inspirerande platser lockar till möten mellan de yngsta

Publicerad:2015-01-14
Uppdaterad:2015-01-27
Ebba Reinolf
Skribent:Ebba Reinolf

Artikel nr 14 2014: Mötesplatsen – Om en förskolemiljö där de yngsta barnen möts genom sitt utforskande

Christel_Eklöf_Helen_Fonovich_Förskolan_ViSomVäxer
Christel Eklöf och Helén Fonovich arbetar på förskolan Vi som växer, Sunnebo i Nacka kommun. Sebastian Brukroken saknas på bilden.

En hemlig koja för förtroliga samtal eller ordlös ögonkontakt vid en spegelhörna. Sunnebo förskolas projekt kring mötesplatser för de yngsta har inspirerat både barn och personal.

Varför ville ni skriva en utvecklingsartikel?

– Vi blev väldigt inspirerade av vårt projekt och ville dela med oss av våra upptäckter. Att skriva en utvecklingsartikel blev ett sätt att göra det, säger Christel Eklöf, teamledare och barnskötare på förskolan Vi som Växer Sunnebo.

Vad handlar artikeln om?

– Om ett projekt vi gjorde förra året under namnet Mötesplatsen. Genom att bygga upp olika miljöer på förskolan ville vi utforska hur, var och på vilket sätt barnen möttes på vissa platser. Helt enkelt hur möten uppstod genom utforskandet och vad som hände.

– De olika miljöerna bestod av en ljus koja, ett hörn med speglar, ett spegelbord, ett ljusbord där man med lera och sand kunde experimentera samt en station med en rad petflaskor fyllda med olika slags material. Barnen hade tillgång till de här platserna hela tiden, det var alltså inga arrangerade aktiviteter. Tillgängligheten är också en tanke som genomsyrar hela verksamheten.

Vilka är de viktigaste resultaten?

– Att dessa platser lockade till möten mellan barnen på alla möjliga sätt. Samma höst fick vi tio nya barn till avdelningen och det var väldigt tydligt hur just dessa mötesplatser blev ett sätt för barnen att lära känna varandra. Exempel är hur ett barn ensamt gick till spegelhörnan och beskådade sig själv från alla hålla och kanter för att i nästa stund möta ett annat barns blick genom spegelbilden. Det uppstod en ordlös kontakt genom speglarna.

– Det här är en småbarnsavdelning och många barn har inte det verbala språket så dessa möten var verkligen häftiga att studera. Den plats som lockade mest och flest var utan tvekan kojan, dit sökte barnen sig ofta, gärna två och två för en stunds förtrolighet. Kojans dragningskraft resulterade i att vi drog igång ett större kojprojekt på förskolan där vi experimenterade med olika slags kojor.

Hur har ert arbete förändrats av projektet?

– Vi är ännu mer fokuserade på att hitta sätt och platser som skapar möten mellan barnen på förskolan.

Hur har ni fört ert arbete vidare på arbetsplatsen?

– Vi har bjudit in och berättat för de andra avdelningarna på förskolan. Vi har haft ett par externa studiebesök och ett par systerförskolor från ”Vi som växer” har också varit här och tittat. I februari ska vi hålla ett föredrag för personal och övriga intresserade i Nacka kommun.

Susanne Sawander

Christel Eklöf är teamledare och barnskötare och arbetar på Förskolan Vi som Växer Sunnebo på avdelningen Stubben.
E-postadress: stubben@visomvaxer.se

Helén Fonovich är barnskötare och arbetar på Förskolan Vi som Växer Sunnebo på avdelningen Stubben.
E-postadress: stubben@visomvaxer.se

Sebastian Brukroken är förskolechef och förskollärare på Förskolan Vi som Växer Sunnebo
E-postadress: sebastian@visomvaxer.se

 

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Fritidshem

Skolportens konferens för dig som arbetar i fritidshem! Ta del av föreläsningar om bland annat tillgängliga lärmiljöer och hur man kan arbeta förebyggande mot våld och kränkningar! Delta på plats i Stockholm 4 februari eller digitalt via webbkonferensen 11 februari–4 mars. Läs mer och boka via skolporten.se!
Läs mer och boka
Åk F–6
4 feb 2025

Arbeta mot hedersrelaterat våld och förtryck i skolan

NY KURS HOS SKOLPORTEN! En kurs för lärare och övrig personal i grundskolan som behandlar hedersrelaterat våld och förtryck i skolsammanhang. Du lär dig att identifiera hedersrelaterade beteenden, arbeta förebyggande och hjälpa utsatta elever att komma ur sin situation. Kursledare är Issis Melin.
Läs mer och boka
Åk F–9
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev