Slutet för F-betyget?
Betyget F ska avskaffas och betygen ska kopplas till respektive skolas resultat på de nationella proven. Det är några av förslagen som den kommande betygsutredningen väntas presentera i februari nästa år, avslöjade tidningen Vi Lärare i september.
Regeringens utredare Magnus Henrekson, professor i nationalekonomi, skräder inte orden i Vi Lärares artikel: ”Dagens betygssystem är bland det mest demoraliserande som finns i Sverige. Det är godtyckligt, skadligt och korrumperande.”
Dubbelt så många elever går ut skolan med ofullständiga betyg i Sverige jämfört med något annat EU-land. Detta trots att vi, enligt internationella kunskapsmätningar, inte har en hög andel lågpresterande elever. I våras var det 16,3 procent som gick ut grundskolan utan att bli behöriga till gymnasieskolan. Nu höjs allt fler röster för att betyget F ska bort, både från forskare, lärare och politiker. Men alla är inte eniga i frågan. Läs mer i Skolportens stora temaartikel på sidorna 16–25.
En ökande grupp elever riskerar att hamna utanför skriftspråkssamhället. Det säger Mats Myrberg, läsforskare och professor emeritus i specialpedagogik, i en intervju med Skolportens magasin. Han är oroad över de demokratiska konsekvenserna av klyftorna i läsförståelse. Missa inte!
Moa Duvarci Engman, chefredaktör Skolporten
PS: Inte redan prenumerant? Missa inte kampanjpriset:
2 nr för prova-på-priset 99 kr*!
Läs mer och prenumerera på Skolportens magasin här!
*Endast för nya prenumeranter.
Du får tillgång till hela det digitala arkivet i appen Skolporten!
Skolportens magasin nr 5/2024 – ute nu!
TEMA: Betyget F för icke godkänt hindrar var sjätte elev i grundskolan från att läsa vidare. Nu kan det skrotas.
INTERVJU: En perfekt storm. Så sammanfattar läsforskaren Mats Myrberg sin oro över läsutvecklingen.
LEDARSKAP: Rektorer i förskolan måste våga ta tag i frågor kring hedersförtryck, säger experten Devin Rexvid.