Hoppa till sidinnehåll
Bubblare

Taste for Science. How can teaching make a difference for students’ interest in science?

Publicerad:2014-11-11
Uppdaterad:2015-04-01

Forskaren Per Anderhag har i sin avhandling undersökt hur undervisning kan hjälpa elever att utveckla ett intresse för naturvetenskap.

Författare

Per Anderhag

Handledare

Per-Olof Wickman, Karim Mikael Hamza

Opponent

Heidi Carlone, University of North Carolina, USA

Disputerat vid

Stockholms universitet

Disputationsdag

2014-11-14

Titel (se)

Smak för naturvetenskap: Hur kan undervisning göra skillnad för elevers intresse i naturvetenskap?

Titel (eng)

Taste for Science. How can teaching make a difference for students’ interest in science?

Institution

Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik

Smak för naturvetenskap: Hur kan undervisning göra skillnad för elevers intresse i naturvetenskap?

Avhandlingen behandlar den övergripande frågan om hur undervisning i naturvetenskap kan göra skillnad för elevernas intresse för naturvetenskap och därmed kompensera för skillnader relaterade till socioekonomisk bakgrund.

Vanligtvis har man förstått och studerat intresse för naturvetenskap som en mental entitet med stor betydelse för hur elever uppfattar och lär sig saker i klassrummet. Denna inre drivkraft kan i sin tur påverkas positivt eller negativt av undervisning. Intresse för naturvetenskap handlar dock inte enbart om attityder till ett ämnesinnehåll, utan även om hur eleven uppfattar de värden och normer som uttrycks i verksamheten. Intresse har därmed också en normativ-estetisk dimension som handlar om huruvida eleven kan och vill delta i praktiken, dels i den aktuella klassrumssituationen men också i framtida naturvetenskapliga sammanhang. Tidigare forskning har också visat att vissa elevgrupper återkommande beskriver sig som exkluderade från naturvetenskap och att detta är relaterat till bakgrundsvariabler som t.ex. social klass, etnicitet och kön.

I avhandlingen används begreppet smak för att studera ovanstående dimensioner på intresse. Att ha smak för någonting, till exempel klassisk musik eller korpfotboll, innebär inte enbart att man på en direkt fråga svarar att man tycker om eller är intresserad av korpfotboll, utan man kan även delta i sammanhang där kunskap om korpfotboll uttrycks och värderas. Att få smak för skolans naturvetenskap handlar därmed om att utveckla vanor för att uttrycka och värdera sätt tala, handla och vara i naturvetenskapsklassrummet.

I och med att smakomdömen urskiljer vad som är fallet i ett specifikt socialt sammanhang, t.ex. vad som under en laboration kan anses vara fel, vackert, intressant, etc. är normer, värden och fakta sammanflätat i handling när vi uttrycker smak. Avhandlingen försöker med andra ord närma sig intresse som något som konstitueras, och som därför kan observeras, i handling, snarare än något inre, bakomliggande som styr och förklarar handling.

Analysmetoden, som grundas i teori från Pierre Bourdieu och pragmatisk forskning på lärande och estetik, användes för att analysera hur en högstadielärare hjälpte sina elever i att utveckla ett intresse, eller en smak, för naturvetenskap. Detta klassrum lokaliserades genom en kvantitativ studie där populationsdata användes för att (1) klargöra vilken koppling det är mellan socioekonomiska bakgrundsvariabler och val av naturvetenskapligt program på gymnasiet och (2) se om det finns skolor i Sverige där fler elever än förväntat, med tanke på deras bakgrund, väljer naturvetenskapligt program.

Av totalt 1342 skolor var det 85 som avvek positivt, på dessa skolor valde alltså fler elever än vad man kan förvänta sig NV-programmet. Avhandlingen visar att socioekonomisk bakgrund är av stor betydelse för val av naturvetenskapligt program, men också att undervisning kan göra skillnad.

Resultatet visade att denna skillnad kan handla om hur läraren gör normer och värden en gemensam angelägenhet som hjälper eleverna att styra sitt lärande mot verksamhetens naturvetenskapliga mål och syften.

Taste for Science. How can teaching make a difference for students’ interest in science?

The objective of the thesis is to describe and analyse aspects of home background and teaching that may be important for students’ capability and will to participate in science. The purpose is to make explicit how teaching can support students in developing an interest in science and so counter-balance the restricted opportunities some students may have due to upbringing. In study 1 population data is used to make evident what associations there are between home background variables and the students’ choice of applying for the Swedish post-compulsory Natural Science Programme (NSP). The findings show that home background is important for Swedish students’ choice of the NSP but also that some lower secondary schools can make a difference. Students’ interest in science has usually been examined through questionnaires and rarely studied as constituted in classroom action as a result of teaching. In study 2 therefore an action-oriented methodology is developed based on the concept of taste to study what difference a teacher can make for the constitution of interest in the science classroom. The concept of taste is grounded in pragmatism and the works of Pierre Bourdieu and acknowledges the affective, normative, and cognitive dimensions of situated science learning. In study 3 this methodology is used to examine how a teacher located through Study 1 supports his students in developing an interest in science.

The results of study 3 suggest how teaching can make the object of science the focus of students’ interest and so showing that science, with its aims, norms, and values, can be enjoyed in itself. Study 4 draws on the findings of studies 1-3 to discuss the possibility of an overlooked field in studying interest in science; namely whether primary, secondary, tertiary students in effect have different objects of interest. The findings of studies 1-4 are used to discuss how teaching may make a difference to a continued student interest in science.

 

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Fritidshem

Skolportens konferens för dig som arbetar i fritidshem! Ta del av föreläsningar om bland annat tillgängliga lärmiljöer och hur man kan arbeta förebyggande mot våld och kränkningar! Delta på plats i Stockholm 4 februari eller digitalt via webbkonferensen 11 februari–4 mars. Läs mer och boka via skolporten.se!
Läs mer och boka
Åk F–6
4 feb 2025
Digital temaföreläsning

Matematikångest

Skolportens digitala temaföreläsning för dig som vill lära dig mer om matematiksvårigheter ur ett kognitionspsykologiskt perspektiv. Vad är matematikångest, och hur bemöter vi det på bästa sätt? Föreläsningen finns tillgänglig mellan 28 oktober och 2 december 2024.
Läs mer och boka
Åk 4–Vux
11 nov – 16 dec
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev