Stora skillnader i blivande grundlärares kunskaper om bråk
Det är stora skillnader i lärarstudenters förståelse av bråk efter lärarutbildningen. Studenterna behöver också mer pedagogiska kunskaper för att själva undervisa på området, visar Anne Tossavainens forskning.
Bor i Luleå
Född år 1972
Disputerade 2024-06-20
vid Luleå tekniska universitet
Characterizing prospective elementary teachers’ mathematical knowledge for teaching fractions
Varför blev du intresserad av ämnet?
− Bråk är ett viktigt område i skolmatematiken, och grundläggande för förståelse inom andra områden i matematik. I mitt jobb som grundlärare, ämneslärare i matematik och lärarutbildare har jag i över 20 års tid sett att bråk är ett komplicerat område för många grundskoleelever och lärarstudenter. Tidigare internationell forskning har länge visat olika svårigheter kopplade till bråk, men jag upptäckte att lärarstudenters kunskaper om bråk var ett forskningsområde som man inte hade fokuserat på i Sverige.
Vad handlar avhandlingen om?
− I avhandlingen har jag undersökt blivande grundlärares matematiska kunskaper för undervisning om bråk. Genom att göra en enkät, intervjuer och analys av texter där blivande lärare har beskrivit sin planering och genomförande av matematiklektioner kopplat till bråk, har jag kartlagt deras procedurella och konceptuella förståelse av bråk, och deras pedagogiska kunskaper för att undervisa det matematiska innehållet.
− Avhandlingen handlar också om blivande grundlärares matematiska identitet, deras syn på matematik och inställning till att lära sig och undervisa i ämnet. Som ett teoretiskt bidrag har jag också utvecklat ett ramverk där jag har samlat centrala aspekter av bråk från tidigare forskning. Ramverket bygger på olika aspekter av bråk i fyra kategorier: tolkningar, representationer, procedurer och termer.
Vilka är de viktigaste resultaten?
− Att det finns stora skillnader mellan lärarstudenter i deras förståelse av bråk när de har gått igenom lärarutbildningen. Det visade sig också vara stora skillnader mellan studenterna i de olika kunskapskategorierna av bråk. Studenterna hade också svårigheter med sina pedagogiska kunskaper kopplade till undervisning av bråk.
Det var också överraskande, och oroande, att studenterna inte kunde upptäcka vissa helt orimliga svar som de gav till sina lösningar.
Anne Tossavainen
Vad överraskade dig?
− Den stora osäkerheten som många lärarstudenter själva beskrev när det gäller bråk och som jag också kunde se till exempel i deras lösningar av bråkuppgifter. Det var också överraskande, och oroande, att studenterna inte kunde upptäcka vissa helt orimliga svar som de gav till sina lösningar. Exempelvis var det många som adderade två tredjedelar plus två tredjedelar, så att det i slutändan blev två tredjedelar. En överraskning var också den stora svårigheten som studenterna visade sig ha när de använde matematiska symboler i sina lösningar, vilket kan bli väldigt missledande i matematikundervisning.
Vem har nytta av dina resultat?
− Jag hoppas att mina resultat kan bidra till fortsatt forskning kring bråk och blivande lärares matematiska kunskaper. Det ramverk som jag har utvecklat kan användas inte bara av forskare utan också av lärarutbildare i sitt jobb med blivande lärare. Förhoppningsvis kan även verksamma matematiklärare få nytta av min forskning genom att få nya aspekter av bråk till sin egen undervisning. Både grundskoleelever och lärarstudenter behöver få en mer omfattande bild av bråk för att förstå det matematiska området på djupet.