Hoppa till sidinnehåll
Grundskola 1-6

Ökat lärande och roligare på jobbet med tvålärarskap

Publicerad:1 oktober
Uppdaterad:8 oktober
Susanne Sawander
Skribent:Susanne Sawander
Åsa Ydreskog och Annelie Pendén.

Fördjupade pedagogiska diskussioner, roligare på jobbet och bättre mående både där och på fritiden. Lärarna Åsa Ydreskog och Annelie Pendén på Sätilaskolan i Sätila beskriver effekterna av tvålärarskap i sin utvecklingsartikel.

Varför ville ni skriva en utvecklingsartikel?

– Under vårt deltagande i Ifousprogrammet Fokus undervisning träffade vi skolfolk och kollegor från övriga delar av landet som också deltog i programmet och vi märkte att vårt arbete väckte intresse och nyfikenhet hos flera av deltagarna. Det fick oss att fundera över om vi skulle skriva en artikel, dels för att sprida våra resultat ännu mer, dels som ett sätt att utmana oss själva och fördjupa vårt arbete.

Vad handlar artikeln om?

– Det övergripande syftet är att beskriva hur tvålärarskap kan öka det kollegiala lärandet. Vi är båda lärare på lågstadiet och artikeln beskriver vår egen process, från att vara lärare med varsin klass till att stegvis utöka samarbetet för att slutligen dela på en och samma elevgrupp. Vi lade upp det hela som en aktionsforskning med tre steg. De två första stegen beskriver ett utökat gemensamt planeringsarbete, det tredje steget beskriver ett fullskaligt tvålärarskap där vi har gemensamt ansvar för 43 elever.

Våra olika erfarenheter och kunskaper innebär att vi hela tiden lär oss av varandra.

Vilka resultat har ni sett?

– Vi fick positiva resultat redan under de två första stegen då vi började med gemensam planering och uppföljning. Våra pedagogiska diskussioner fördjupades, vi kunde jämföra utfallet av vår respektive undervisning, och hjälpa varandra när vi stötte på problem. Men vi ville komma djupare än så och för det krävdes ett gemensamt utgångsläge. Det vill säga, att vi delade på en och samma klass. Steg tre var därmed tvålärarskap. För detta krävdes rektors tillstånd, vilket vi fick.

– Resultaten är övervägande positiva. Idag har vi båda full insikt i varje elevs behov, något som skapar trygghet för både oss, eleverna och även vårdnadshavarna. Vi delar på ansvaret, bollar både små och stora frågor men framför allt innebär våra olika erfarenheter och kunskaper att vi hela tiden lär oss av varandra. Vår slutsats är därmed att två- eller flerlärarskap stärker det kollegiala lärandet. I förlängningen tror vi att det också har en positiv påverkan på elevernas lärande.

– Men tvålärarskap kräver att man vågar visa sig sårbar, kan samarbeta, visa engagemang, tillit och respekt, vilket kan vara svårt och utmanande. Frågan kring arbetstid kan också vara känsligt, många lärare vill äga sin tid. Ett två- eller flerlärarskap är ett teamarbete, och en fråga man hela tiden måste ställa sig är: Vad bidrar jag med för att nå bästa resultat? Det här kan vara obekvämt, särskilt då det finns en djupt rotad tradition kring läraryrket som ett ensamjobb.

Hur har ert arbete förändrats av projektet?

– Att vi mår bättre, både på jobbet och på fritiden. Att dela på en elevgrupp innebär mindre oro, vilket bidrar stort till att lärarjobbet blivit så mycket roligare och inspirerande. Det känns fantastiskt att kunna säga att vi har det jättebra på jobbet, det är inte ofta man hör det från skolvärlden. Idag har två- och flerlärarskap implementerats på hela lågstadiet på vår skola.

Hur för ni ert arbete vidare på er arbetsplats?

– Vi hoppas kunna vara inspirationskällor för både våra kollegor och rektor. På vår skola tar vi också emot lärarstudenter, att få förmedla en positiv bild av läraryrket känns extra roligt och viktigt.

Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev