Hoppa till sidinnehåll
Bedömning

Dimensionality and predictive validity of school grades. The relative influence of cognitive and social-behavioral aspects

Publicerad:2014-09-30
Uppdaterad:2015-02-11

Betyg är bra på att förutsäga framtida studieframgångar. Något som kan bero på att lärare väger in aspekter i betygen som inte uttrycks i kunskapskraven, men som ändå visar sig vara betydelsefulla för framgång i vidare studier.
– Det allvarliga är att det kan medföra brister i likvärdigheten för de elever som inte förstår det outtalade, att även de aspekterna vägs in i betygssättningen, säger Cecilia Thorsen.

Författare

Cecilia Thorsen

Handledare

Christina Cliffordson, professor i pedagogik, Högskolan Väst. Jan-Eric Gustafsson, professor i pedagogik, Göteborgs universitet

Opponent

Professor Patrik Scheinin, University of Helsinki

Disputerat vid

Göteborgs universitet

Disputationsdag

2014-10-03

Titel (eng)

Dimensionality and predictive validity of school grades. The relative influence of cognitive and social-behavioral aspects

Institution

Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

Dimensionality and predictive validity of school grades. The relative influence of cognitive and social-behavioral aspects

The purpose of the thesis is to investigate the relative influence of cognitive and social-behavioral aspects on compulsory school grades and the importance of the different dimensions for the predictive validity of grades. Data is retrieved from the Gothenburg Educational Longitudinal Database (GOLD) and the Evaluation Through Follow-up (ETF) database. The sample in Study I consisted of three cohorts each of about 100 000 students in Grade 9, in Study II of about 4000 students in Grade 9, and in Study III of about 9000 students who were followed-up through compulsory school.

All analyses were conducted using structural equation modelling (SEM). Both criterion-referenced and norm-referenced compulsory school grades were found to be multidimensional, reflecting both subject-specific dimensions and a common-grade dimension, cutting across grades and teachers. The common-grade dimension, which in previous research has been found to be related to social-behavioral aspects, contributed to predict study success in upper secondary school, indicating that social-behavioral aspects partly contribute to explain the predictive power of school grades. The influence of cognitive aspects was substantial. Fluid abilities had a continuous direct influence on the development of knowledge and skills throughout compulsory school, which is in line with the predictions from Cattell’s (1987) Investment theory. Substantial indirect effects of fluid abilities on school grades were found, although no direct effects. In sum the results in the present thesis show that both cognitive and social-behavioral aspects contribute to explain the predictive validity of school grades.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Fritidshem

Skolportens konferens för dig som arbetar i fritidshem! Ta del av föreläsningar om bland annat tillgängliga lärmiljöer och hur man kan arbeta förebyggande mot våld och kränkningar! Delta på plats i Stockholm 4 februari eller digitalt via webbkonferensen 11 februari–4 mars. Läs mer och boka via skolporten.se!
Läs mer och boka
Åk F–6
4 feb 2025
Digital temaföreläsning

Matematikångest

Skolportens digitala temaföreläsning för dig som vill lära dig mer om matematiksvårigheter ur ett kognitionspsykologiskt perspektiv. Vad är matematikångest, och hur bemöter vi det på bästa sätt? Föreläsningen finns tillgänglig mellan 28 oktober och 2 december 2024.
Läs mer och boka
Åk 4–Vux
11 nov – 16 dec
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev