Embodied Pedagogical Agents: From Visual Impact to Pedagogical Implications
Magnus Haake
Professor Gerd Johansson, Lunds universitet
Dr. George Veletsianos, University of Manchester, UK
LU – Lunds universitet
2009-05-20
Embodied Pedagogical Agents – From Visual Impact to Pedagogical Implications
Institutionen för Designvetenskaper
Abstrakt
Virtuella pedagogiska karaktärer (embodied pedagogical agents) visuellt representerade,datorgenererade karaktärer i pedagogiska roller, såsom virtuella instruktörer,handledare och lärkompanjoner blir allt vanligare i det digitalasamhället. De finns nu i lärprogram från förskola till universitet, liksom i bredareutbildningssammanhang i form av medicinska rådgivare, personliga tränare, informatörer,etc. De har också sedan länge förekommit inom edutainment ochinfotainment.
Avhandlingen diskuterar psykologiska, kognitiva och sociala aspekter hos virtuellakaraktärer i pedagogiska sammanhang med avseende på så kallade statiskavisuella egenskaper , dvs. underliggande visuella egenskaper. Utifrån teoretiskaöverväganden samt empiriska studier hävdas att användares visuella och estetiskaupplevelse av virtuella pedagogiska karaktärer (EPCs) är alltför viktig för att behandlassom en sekundär frågeställning inte minst med hänsyn till viktigapedagogiska egenskaper som motivation och engagemang.De viktigaste slutsatserna i avhandlingen är: (i) att visuella aspekter i EPCs kanrelateras till pedagogiska resultat, (ii) att det kan finnas viktiga samband mellanvisuella och sociala egenskaper hos EPCs och egenskaper hos användare, och (iii)att EPCs reproducerar stereotypa föreställningar från det vardagliga samspeletmellan människor, likväl som stereotypa föreställningar från traditionell media samtidigt som de besitter en förmåga att utmana stereotyper.
Som ett verktyg för forskare presenteras också ett ramverk för en visuell (grafisk)designrymd. Detta ramverk kan stödja utformning av användarutvärderingarsom ofta blir osäkra på grund av att man inte kontrollerar olika visuella variabler.I samband med användarutvärderingar lyfter avhandlingen också fram problemetmed föreställningen om the User, dvs. en genomsnittlig, standardiseradanvändare. För att upptäcka viktiga samband mellan egenskaper hos agentenoch egenskaper hos användaren, är det ofta viktigt att identifiera relevanta undergrupperav användare i stället för att betrakta hela användargruppen som enmedelvärdesbildad användare.
Till sist visuella virtuella agenter kan även komma att få en viktig roll somforskningsverktyg &.
Embodied Pedagogical Agents – From Visual Impact to Pedagogical Implications
Embodied pedagogical agents visually represented, computer generated characters in pedagogical roles, such as virtual instructors, mentors and learning companions populate the digital society in increasing numbers. They are found in educational programmes from preschool to university, as well as in broader educational contexts in the form of medical counsellors, virtual health coaches, information guides, etc. Since long, they also appear in edutainment and infotainment settings. The thesis addresses psychological, cognitive and social aspects of embodied virtual characters in pedagogical contexts with respect to static visual characteristics , i.e. underlying visual characteristics. On the basis of theoretical considerations as well as several empirical studies, it is argued that users visual and aesthetic experience of embodied pedagogical characters (EPCs) is too important to be treated as a secondary issue not the least with respect to central pedagogical goals to motivate and engage. The main conclusions of the thesis are: (i) that visual aspects in EPCs can be related to pedagogical outcomes, (ii) that there may be significant relations between visual and social characteristics of EPCs and learner characteristics, and (iii) that EPCs may reproduce stereotypes from everyday real life human-human interaction, as well as from traditional visual media but that they simultaneously harbour a considerable potential to challenge stereotypes. As a tool for the research community, a framework of a visual graphical design space is proposed. The framework may scaffold the design of user evaluations, which often are blurred by uncontrolled visually related variables. With regard to weak user evaluations, the thesis furthermore argues that there is a problem with user evaluations based upon the concept of the User , i.e. an averaged standardized user. In order to reveal important correlations between agent characteristics and user characteristics, it is often necessary to identify relevant subgroups of users rather than to treat the whole user group as an averaged user . And finally virtual agents may have a not yet thought of potential as research tools &