Hoppa till sidinnehåll

Skriftpraktiker i gymnasieskolan: Bygg- och omvårdnadselever skriver

Publicerad:2009-05-04
Uppdaterad:2012-03-29
Författare

Maria Westman

Handledare

Docent Ulla Ekvall samt Professor Hans Stand, Stockholms universitet

Opponent

Professor Synnøve Matre, (Høgskolen i Sør-Trøndelag, Trondheim

Disputerat vid

SU – Stockholms universitet

Disputationsdag

2009-04-25

Titel (se)

Skriftpraktiker i gymnasieskolan: Bygg- och omvårdnadselever skriver

Titel (eng)

Literacy Practices in Upper Secondary School: The Writing of Construction and Health Care Pupils

Institution

Institutionen för nordiska språk

Skriftpraktiker i gymnasieskolan: Bygg- och omvårdnadselever skriver

Syftet med avhandlingen är att visa och förklara vilken plats och funktion skrivande har i alla ämnen i två yrkesförberedande klasser i svensk gymnasieskola. Materialet är insamlat genom etnografiska fältstudier i en bygg- och en omvårdnadsklass under ett läsår. Materialet består av literacy events, där elever skriver och situationskontext och text noteras.

Teoretiskt har studien en diskursanalytisk ansats i och med att skrift och skrivande ses i förhållande till olika ramar. Utifrån en ideologisk syn på literacy inspirerad av New Literacy Studies analyseras skrivande utifrån situationskontext och text i syfte att beskriva olika literacy practices inom de bägge klasserna.

Materialet klassificeras i tre olika situationstyper, två skolinitierade och en icke-skolinitierad. Den första skolinitierade situationstypen är muntligt styrd, den andra är skriftligt styrd. Den tredje situationstypen är icke-skolstyrd. Skrivsituationerna analyseras genom att undersöka skrivaktiviteter som används i situationerna. Texterna utifrån vilka textaktiviteter de är uppbyggda av. Skrivaktiviteter och textaktiviteterna används tillsammans för att förklara vilka skrivkompetenser som används i skrivsituationerna.

Slutsatserna är att skrivande inte är en framträdande aktivitet, varken i bygg- eller omvårdnadsklassen. Omvårdnadsklassen skriver dock i fler situationer och även längre texter än byggklassen. Skriftpraktikerna i klasserna skiljer sig åt. Omvårdnadsklassen uppvisar en skolstyrd skriftpraktik, medan byggklassen rör sig mellan två olika skolstyrda skriftpraktiker. Byggklassens literacy practices liknar i högre grad det skriftbruk som kan hittas på en byggarbetsplats. Skrivandet används i båda klasserna främst för att strukturera och lagra kunskap.

Det icke-skolstyrda materialet visar också skillnader mellan klasserna. Även här skrivs det mer i omvårdnadsklassen. Syftet med det icke-skolstyrda skrivandet är främsta att kommunicera och informera med hjälp av skrift.

Literacy Practices in Upper Secondary School: The Writing of Construction and Health Care Pupils

The aim of the dissertation is to demonstrate and explain the place and function writing has in all subjects in two vocational classes in a Swedish upper secondary school. The material has been collected through ethnographic field studies in construction and health care classes over one school year. The material consists of literacy events, where pupils write, and the context of situation and text are noted.

In theoretical terms the study takes a discourse analysis perspective, where writing is seen from within different frames. Writing is analysed based on an ideological view of literacy inspired by New Literacy Studies using the context of situation and text with the aim of describing different literacy practices in both classes.

The material was classified into three different situation types, two school-initiated and one non-school-initiated. The first school-initiated situation type is orally-governed, the second writing-governed, while it is less clear how the non-school-initiated type is inspired.

In the writing situations we investigate the writing activities that are used, while texts are analysed based on text acitivites. Writing and text activities are used together to explain the writing competences that are used in the writing situations.

The conclusions are that writing gets little space and attention in both classes. The health care class writes in more situations and also writes longer texts than the construction class. Literacy practices differ between the classes. The health care class demonstrates one school-governed writing practice, while the construction class moves between two different school-governed practices. The literacy practices in the construction class are similar to the writing usage that can be found at a building site. Writing is used in both classes mainly to structure and store knowledge.

The non-school-governed material also shows differences between the classes. Here too more writing takes place in the health care class. The function of the non-school-governed writing is to communicate and inform through writing.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Modersmål

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar i modersmål! Konferensen ger både praktiska verktyg för din undervisning och fördjupning inom viktiga ämnen. Delta på plats i Stockholm den 5 februari eller på webbkonferensen, öppen 12 februari–5 mars.
Läs mer och boka
Åk F–9
5 feb 2025
Digital temaföreläsning

Flickor med autism och adhd i skolan

Skolportens digitala tema för dig som vill veta mer om flickor med autism och adhd i skolan! Titta när det passar dig mellan 7 april och 19 maj. Förutom forskningsbaserad information och praktiska verktyg får du med dig diskussionsfrågor inför samarbetet med kollegor.
Läs mer och boka
Åk F–Gy
7 apr – 19 maj 2025
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev