Skolportens dagsbrev 2024-08-23
Ny hård kritik mot läsundervisningen på lärarutbildningen
Blivande F–3-lärare får inte lära sig tillräckligt om hur de ska undervisa eleverna i att läsa och skriva. Det slår en ny rapport fast. ”Lärarutbildningen måste reformeras”, säger Agneta Gulz, forskare och en av rapportförfattarna.
Ströfrånvaro pressar lärarna på SFI
Starkt fokus på flexibilitet och individanpassning försvårar för lärare inom SFI att bedriva en bra undervisning. Det menar Lillemor Malmbo som är SFI-lärare och ordförande för Sveriges Lärare i Umeå.
”Dålig matchning mellan skola och arbetsliv ökar risken för kriminalitet”
Alltför få går yrkesprogram på gymnasiet och många unga saknar den kompetens som arbetsmarknaden efterfrågar. De som sedan blir arbetslösa fångas inte upp på ett effektivt sätt – det ökar risken för att unga hamnar i kriminalitet, skriver Alexandru Panican, professor i socialt arbete.