”Dyskalkyli är inte så ovanligt som många kanske tror”
Hallå där, Jonas Walfridsson, logoped på Logopedkliniken, Danderyds sjukhus. Du kommer att tala på Skolportens konferens Matematiksvårigheter i högstadiet och gymnasietden 4 oktober 2024.
Vad ska din föreläsning handla om?
– Min föreläsning ska handla om diagnosen dyskalkyli. Jag kommer att ta upp vad den innebär och hur vanlig diagnosen är samt hur forskningsläget ser ut kring dyskalkyli.
– Dyskalkyli har varit på tapeten ganska länge, men har varit väldigt omstridd och fortfarande är den ganska kontroversiell i skolans värld. Jag kommer att presentera hur man ser på dyskalkyli idag, både ur ett kliniskt perspektiv och inom forskningen.
Hur skiljer sig dyskalkyli från vanliga matematiksvårigheter?
– Skillnaden är framför allt att man har tydliga besvär med aritmetiken, alltså räknandet på en väldigt grundläggande nivå. Vi talar om aritmetik i talområdet 0 till 20. Det kan vara så att man antingen räknar väsentligt långsammare än andra, med en högre felprocent eller med mer omständliga räknestrategier.
– Ett annat kännetecken är att matematiksvårigheterna sticker ut hos eleven som annars inte har det kämpigt med övrigt teoretiskt lärande. Det ska i någon mån vara förvånade att det är just matematiken som inte fungerar för eleven. Ytterligare kännetecken på dyskalkyli är att den ställer till det utanför skolan. Man har svårt att lära sig klockan och har ofta svårt med tidsuppfattningen. Det kan också finnas rumsliga problem, man har svårt att skilja på höger och vänster och att orientera sig i närområdet.
Är dyskalkyli lika förekommande som dyslexi?
– Andelen med dyskalkyli är något mindre, men egentligen är det ingen stor skillnad. Det finns olika uppskattningar om detta, man brukar tala om mellan 6 och 8 procent med dyslexi och mellan 3 och 6 procent med dyskalkyli. Så dyskalkyli är inte så ovanligt som många kanske tror.
Vad vill du att konferensdeltagarna får med sig från din föreläsning?
– Jag vill att deltagarna får med sig en mer nyanserad syn på dyskalkyli. Jag hoppas också att
de tar med sig tips på hur man som lärare kan fånga upp tidiga tecken på dyskalkyli hos elever
och vad man kan göra för att stötta dessa.
Du kan lyssna till Jonas Walfridsson påSkolportens konferens Matematiksvårigheter i högstadiet och gymnasiet den 4 oktober 2024.
Konferensen berör bland annat:
- Stödmaterial Matematiksvårigheter – presentation av ett webbaserat material från SPSM.
- Strukturerad intensivundervisning i matematik – forskning och praktiska förslag på genomförande.
- Kreativa resonemang och testbaserat lärande – en metod för ökat lärande i matematik.
- Dyskalkyli – definition av diagnosen och förslag på åtgärder.
Konferenser
Läs merSkolportens konferenser har ett starkt forskningsfokus. De innehåller en bredd av föreläsningar med inbjudna experter, riktade mot just din yrkesroll. Du väljer om du vill delta på plats under en till två dagar, eller via våra webbkonferenser. Där får du ta del av de inspelade föreläsningarna när det passar dig under en treveckorsperiod. Båda alternativen ger möjlighet att nätverka med föreläsare och kollegor från hela Sverige.
Temaföreläsningar
Läs merMatematikångest
Skolportens digitala temaföreläsning för dig som vill lära dig mer om matematiksvårigheter ur ett kognitionspsykologiskt perspektiv. Vad är matematikångest, och hur bemöter vi det på bästa sätt? Föreläsningen finns tillgänglig mellan 28 oktober och 2 december 2024.
Läs mer och boka din plats härDigitala kurser
Läs merFrämja närvaro i förskolan
NY KURS HOS SKOLPORTEN! Den här kursen med kursledare Malin Gren Landell handlar om hur förskolor systematiskt kan arbeta för att främja barns närvaro, vilket gynnar alla barns utveckling och lika möjligheter. Flexibel start, kursintyg ingår och tillgång till kursen i sex månader. Pris 749 kr ex. moms!
Läs mer och ta del av materialet här