Hoppa till sidinnehåll
Grundskola 1-6

Learnables in action. The embodied achievement of opportunities for teaching and learning in Swedish as a second language classrooms

Publicerad:2014-03-24
Uppdaterad:2017-10-25

Ali Reza Majlesis avhandling är en empirisk, kvalitativ studie om uppkomsten av så kallade ”learnables” i svenska som andraspråksutbildning.

Författare

Ali Reza Majlesi

Handledare

Mathias Broth, bitr professor, Linköpings universitet. Per Linell, professor, Linköpings universitet. Charlotta Plejert, bitr professor Linköpings universitet.

Opponent

Charles Goodwin, professor, UCLA, USA

Disputerat vid

Linköpings universitet

Disputationsdag

2014-03-28

Titel (se)

Lärande genom handling. Hur möjligheter till undervisning och lärande åstadkoms i svenska som andraspråkutbildning

Titel (eng)

Learnables in action. The embodied achievement of opportunities for teaching and learning in Swedish as a second language classrooms

Institution

Institutionen för kultur och kommunikation

Lärande genom handling. Hur möjligheter till undervisning och lärande åstadkoms i svenska som andraspråkutbildning

Denna avhandling är en empirisk, kvalitativ studie om uppkomsten av s.k. ”learnables” i svenska som andraspråksutbildning. Studien antar ett dialogiskt och praxeologiskt perspektiv, och analysen baseras på videoinspelade lärare-elev-interaktiviteter i klassrummet.

”Learnables” utgörs av språkliga objekt eller konstruktioner, som hanteras som obekanta av elever, eller som problematiseras av elever eller lärare, och därför orienteras emot som objekt som kan förklaras, korrigeras eller förbättras. ”Learnables” kan uppstå i planerade eller mindre planerade klarssrumsaktiviteter, antingen i förbigående, samtidigt som huvudaktiviteten fortsätter utan avbrott, eller i sidosekvenser.

I dessa aktiviteter använder lärare och elever inte bara talspråk, utan även andra kroppsliga resurser (t ex pekningar) eller tillgängliga artefakter (t ex papper) för att fokusera på språkliga ”learnables”. Lärare och elever använder dessa medel för att uppnå och bibehålla intersubjektivitet, samt för att bidra med ”learnables” till interaktiviteterna. Genom konkreta kroppsliga metoder blir abstrakta, språkliga ”learnables” objektifierade och kunskapen om dem organiseras i och genom deltagarnas koordinerade handlingar.

Learnables in action. The embodied achievement of opportunities for teaching and learning in Swedish as a second language classrooms

This doctoral dissertation is an empirical qualitative research study on the emergence of learnables in classrooms of Swedish as a second language. It adopts a dialogical and praxeological approach, and analysis is based on video recorded teacher-student interactivities in classrooms. Learnables are taken to be linguistic items or constructs that are displayed as unknown by students, or problematized by students or teachers, and therefore oriented to as explainable, remediable, or improvable. Learnables are introduced in planned or less planned classroom activities, either in passing, while continuing the current main activity, or in sidesequences. In these activities, teachers and students not only talk, but also use other embodied resources (e.g. pointing) or available artifacts (e.g. worksheets) to highlight linguistic learnables. Teachers and students use these resources for achieving and maintaining intersubjectivity as well as contributing learnables to the interactivities. Through manifest embodied practices, abstract linguistic learnables become objectified, and knowledge about them gets organized in and through joint co-operative activities.

 

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Fritidshem

Skolportens konferens för dig som arbetar i fritidshem! Ta del av föreläsningar om bland annat tillgängliga lärmiljöer och hur man kan arbeta förebyggande mot våld och kränkningar! Delta på plats i Stockholm 4 februari eller digitalt via webbkonferensen 11 februari–4 mars. Läs mer och boka via skolporten.se!
Läs mer och boka
Åk F–6
4 feb 2025
Digital temaföreläsning

Matematikångest

Skolportens digitala temaföreläsning för dig som vill lära dig mer om matematiksvårigheter ur ett kognitionspsykologiskt perspektiv. Vad är matematikångest, och hur bemöter vi det på bästa sätt? Föreläsningen finns tillgänglig mellan 28 oktober och 2 december 2024.
Läs mer och boka
Åk 4–Vux
11 nov – 16 dec
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev