Hoppa till sidinnehåll

Från novis till expert : förtrogenhetskunskap i kognitiv och didaktisk belysning

Publicerad:2008-07-28
Uppdaterad:2021-03-30
Författare

Lars-Erik Björklund

Handledare

Professor Lars Lindström, Lärarhögskolan i Stockholm

Opponent

Professor Rolf Ekman, Sahlgrenska Akademin, Göteborgs universitet

Disputerat vid

LiU – Linköpings universitet

Disputationsdag

2008-05-16

Titel (se)

Från novis till expert : förtrogenhetskunskap i kognitiv och didaktisk belysning

Titel (eng)

From Novice to Expert: Practical Wisdom, Implication for Education from a Cognitive Perspective

Institution

Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier

Från novis till expert : förtrogenhetskunskap i kognitiv och didaktisk belysning

Syftet med den här avhandlingen är att bidra till förståelsen av beprövad erfarenhetsbaserad kunskap, det vi förknippar med fårdigheter, förmågor och förtrogenhet. Avhandlingen är enintegrerande forskningsöversikt, fntegrative research review. Genom att sammanställa, jämföra och integrera resultat från psykologins, beteendevetenskapens, neuromedicinens och neurofysiologins forskningsfålt synliggör författaren en neurodidaktisk modell för hur experters egenskaper och förmågor byggs upp under praktisk erfarenhet i en specifik kontext.

När en engagerad individ utsätts för en upprepad variation av upplevelser skapas kunskap som består av utfallsmärkta sensoriska mönster i framför allt de basala ganglierna men även i amygdala och cerebellum. Dessa sammantaget utgör ett implicit, omedvetet inlärningssystem parallellt med det medvetna explicita. Det implicita systemet jämför det vi betraktar med tidigare lagrade mönster vilket gör att vi snabbt kan upptäcka vad som är relevant i komplexa, stressade situationer. Med dess hjälp blir vi mer kompetenta i vår roll som lärare, hantverkare, läkare etc. Den här kunskapen blir omedveten, dold och tyst, det som Polanyi kallar Tacit knowledge och som bröderna Dreyfus refererar till som holistic pattern recognition. När vårt medvetande uppmärksammar ett igenkännande i det implicita systemet upplever vi en känsla, intuition eller gut feeling. Det implicita bedömningssystemet hämmas inte av arbetsminnets begränsningar i hastighet och antal detaljer och blir med tiden en resurs som visar sig som förtrogenhet inom en praktik. Mycket talar för att de mönster och erfarenheter som lagras i det implicita systemet används vid problemlösning. Detta leder till implikationer för hur undervisning och lärandemiljöer i exempelvis teknikämnet ska planeras för att befrämja en kreativ utveckling hos den lärande.

Det implicita systemet ger oss en omedveten kapacitet att tolka andra människors kroppsspråk och aktiveras av kända kontexter och artefakter. Detta påverkar de svar vi som forskare får från våra informanter i en intervjusituation. För att nå expertens tysta kunskap om t.ex. bedömningskriterier kan en speciell intervjumetod; Repertory Grid Technique, användas.

From Novice to Expert: Practical Wisdom, Implication for Education from a Cognitive Perspective

In recent years the interest in expertise and proficiency has been rising, in educational research, knowledge management as well as in cognitive science. The expert’s know-how or procedural knowledge is often hidden even for him-or herseif; it is tacit. We know more than we can tel/o This thesis is an ”Integrative research review”, trying to find, integrate and to show new aspects of experience-based learning and the deve10pment of expertise. Several new results from brain imaging studies and from neuropsychology give reason to believe that experts utilize non-declarative, implicit memories to perforrn better. These results de1iver new ways ofunderstanding how experts perceive, assess, decide and take action.

The emotion sensed when a situation is assessed by amygdala or the basal ganglia may be what we refer to as intuition or gut feeling and corroborates the models of tacit knowledge by Polanyi and holistic pattern recognition by Dreyfus. But, implicit learning is probably the cause for biases, prejudice and preconceptions. Most of the brain structures involved in expert behaviour are separate from declarative memory structures and cannot be introspected. Virtues and habits of minds, important to promote a development of creativity are found to be associated with a learning process in the implicit memory system.

Implications for education and educational research are discussed. If the knowledge of experts is tacit, new interview methods must be found; the Repertory Orid Technique can be used for this e1icitation process. The knowledge experts use in c1inical reasoning is an ability to sense familiarity and make an automatic evaluation. This enhanced way ofperceiving the world is what the master is trying to teach his apprentice and it is almost impossible to apprehend this by oneselfusing personal retlection or conscious analysis; you need to learn by doing!

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Företagsekonomi

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar i företagsekonomi! Konferensen berör bland annat: Gy25 – vad ändras och varför?, att undervisa i företagsekonomi med ett brett hållbarhetsperspektiv, att kommunicera hållbarhet, undervisning i entreprenörskap – hur och varför? Delta på plats i Stockholm 21 november eller via webbkonferensen 28 november–20 december! Sommarerbjudande: 15% rabatt på din bokning när du anger rabattkod SOMMAR i bokningsformuläret!
Läs mer & boka
Åk 7–Vux
21 nov
Digital temaföreläsning

Matematikångest

Skolportens digitala temaföreläsning för dig som vill lära dig mer om matematiksvårigheter ur ett kognitionspsykologiskt perspektiv. Vad är matematikångest, och hur bemöter vi det på bästa sätt? Föreläsningen finns tillgänglig mellan 28 oktober och 2 december 2024.
Läs mer & boka
Åk 4–Vux
11 nov – 16 dec
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev