Hoppa till sidinnehåll

Socialization of verbal and nonverbal emotive expressions in young children

Publicerad:2007-11-28
Uppdaterad:2012-04-16

Forskaren Tove Gerholm har tittat på barns användning och utveckling av emotiva uttryck. Hon säger att et finns två sorters känslouttryck: dels de biologiska (spontana), dels de lite mer överlagda, pragmatiska uttrycken som barn ofta använder sig av för att tvinga fram en reaktion från omgivningen.

Författare

Tove Gerholm

Handledare

Christina Hellman samt Gunilla Preisler

Opponent

Professor Karin Aronsson, Institutionen för Tema, Tema Barn, Linköpings universitet

Disputerat vid

SU – Stockholms universitet

Disputationsdag

2007-11-30

Titel (se)

Socialisering av verbala och ickeverbala emotiva uttryck hos små barn

Titel (eng)

Socialization of verbal and nonverbal emotive expressions in young children

Institution

Institutionen för lingvistik

Socialisering av verbala och ickeverbala emotiva uttryck hos små barn

Avhandlingens fokus ligger på användandet och utvecklingen av emotiva uttryck. Medan det i tidigare studier funnits en slagsida åt antingen känslor i form av ansiktsuttryck eller känslor som sociala skapelser i interaktionen mellan människor, syftar den här avhandlingen till att förena dessa två traditioner. Det görs genom att applicera ett interaktionellt synsätt till analysen och förståelsen av känslouttryck i vardagliga möten mellan barn barn och barn förälder. Till detta ändamål används en tolkningsram som stammar från utvecklingsteorier, sociologi och psykologi.

Socialiseringsprocessen som sådan är mångfasetterad och för att avkoda den undersöks ett antal underavdelningar: de emotiva uttrycken i sig; hur och när dessa uttryck används i interaktionen med föräldrar och syskon; vilken respons barnen får när de använder uttrycken; samt föräldrars roll för utvecklingen och hanteringen av de emotiva uttrycken. Avslutningsvis diskuteras relationen mellan känslor och verbala och ickeverbala uttryck ur ett utvecklingsperspektiv.

Materialet består av videoinspelningar av fem syskongrupper i åldrarna 1 ½ till 5 ½ som spelades in under i genomsnitt 2 ½ års tid i sin hemmiljö. Sammanlagt 19 inspelningar (15 h) transkriberades och analyserades.

Resultaten består av ett flertal olika taxonomier som tidigare inte diskuterats i litteraturen: (i) en kartläggning av de ickeverbala, verbala och vokala emotiva uttryck barn använder sig av; (ii) de olika funktioner dessa uttryck hade i barn vuxen interaktionen; (iii) hur syskonrelationen kan ses som skapande och formande för vissa specifika emotiva uttryck. Studien visar också att föräldrareaktioner är av stor betydelse för vilka emotiva uttryck ett barn använder. Genom tillrättavisningar, tröst, beröm och medling etablerar föräldrarna interaktionsvägar som sedan används av barnet när hon på egen hand tränar och tillägnar sig uttrycksmedel för att hantera egna och andras känslor. Slutligen skissas en utvecklingsram som dels innefattar relationen mellan verbala och ickeverbala känslouttryck, dels kan ses som ett verktyg för förståelsen och beskrivningen av språklig och känslomässig socialisering under småbarnsåren.

Socialization of verbal and nonverbal emotive expressions in young children

The subject matter of this dissertation is children s use and development of emotive expressions. While prior studies have either focused on facial expressions of emotions or on emotions in the social mechanisms of in situ interactions, this thesis opts to merge two traditions by applying an interactional approach to the interpretation of child child and child adult encounters. This approach is further supplemented with an interpretational frame stemming from studies on child development, sociology and psychology.

In order to depict the multi-leveled process of socialization, a number of sub-areas are investigated such as the emotive expressions per se; how and when these expressions are used in interaction with parents and siblings; the kinds of responses the children get after using an emotive expression; parental acts (verbal or nonverbal) that bear on children s conduct and their choice of such expressions. Finally, the relation between nonverbal displays and language as expressive means for emotions is analyzed from a developmental perspective.

The data consists of video-recordings of five sibling groups in the ages between 1 ½ and 5 ½ who were followed for 2 ½ years in their home environment. In all, 19 recordings (15 h) were transcribed and analyzed.

The results from the study lead to several different taxonomies previously not discussed in the pertinent literature: (i) the nonverbal, vocal and verbal emotive expressions used by children; (ii) the different means these expressions were put to in child parent encounters; (iii) the ways relations to siblings can be seen as creating and shaping certain emotive processes. Furthermore, this work demonstrates that parental responses are of vital importance for the outcome of specific child expressions. As parents reprimand, comfort, praise and mediate in their interaction with their children, they create paths later used by the child as she practices and acquires her own expressive means for handling emotions in interactional contexts. Finally, a developmental frame of language and nonverbal acts is elaborated and suggested as a tool for discovering the paths of linguistic and emotional socialization.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Företagsekonomi

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar i företagsekonomi! Konferensen berör bland annat: Gy25 – vad ändras och varför?, att undervisa i företagsekonomi med ett brett hållbarhetsperspektiv, att kommunicera hållbarhet, undervisning i entreprenörskap – hur och varför? Delta på plats i Stockholm 21 november eller via webbkonferensen 28 november–20 december! Sommarerbjudande: 15% rabatt på din bokning när du anger rabattkod SOMMAR i bokningsformuläret!
Läs mer & boka
Åk 7–Vux
21 nov
Digital temaföreläsning

Matematikångest

Skolportens digitala temaföreläsning för dig som vill lära dig mer om matematiksvårigheter ur ett kognitionspsykologiskt perspektiv. Vad är matematikångest, och hur bemöter vi det på bästa sätt? Föreläsningen finns tillgänglig mellan 28 oktober och 2 december 2024.
Läs mer & boka
Åk 4–Vux
11 nov – 16 dec
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev